Hej!
Har precis köpt en Svensksåld VW Passat Alltrack 2013 som gått ca 16.000 mil av en auktoriserad bilhandlare (I deras lokaler kanske är värt att nämna).
Har precis köpt en Svensksåld VW Passat Alltrack 2013 som gått ca 16.000 mil av en auktoriserad bilhandlare (I deras lokaler kanske är värt att nämna).
Vid första kontakten med säljaren frågade vi om kamremsbyte var gjort på bilen och fick svaret att - Ja det är den, och allt finns i serviceboken. Vi kollade serviceboken när vi hämtade bilen och allt var stämplat och ifyllt av auktoriserade Volkswagen verkstäder.
När vi sedan kom hem upptäcktes att den servicebok som följde med bilen hade felaktig bildataskylt. d.v.s. den hörde till en bil som reg. nr. inte ens fanns i nåt register.
Jag ringde sedan säljaren och han sa att det verkade väldigt konstigt men skulle kolla upp det. Han återkom och sa att fel bok måste skickats med vid leveransservicen. Men att de serverar som finns i boken är 100% korrekta.
Jag har sedan varit i kontakt med de verkstäder som stämplat den "felaktiga" serviceboken och jämfört deras uppgifter med vad som står i boken, miltalen stämmer gentemot det reg. nr./chassi nr. som finns på vår bil så alltså har en felaktig servicebok stämplats av totalt fyra olika Volkswagen verkstäder, varav en av dessa som servat bilen fyra gånger kryssat i att kamremsbyte gjorts.
Vid kontroll med den firman har jag fått en utskrift på vad som gjorts och detta har INTE utförts, men kryssats i, stämplats samt signerats.
Hur går jag vidare? Kan jag häva bilköpet helt då jag anser att den dokumentation säljaren skickat med borde klassas som bedrägeri, eller kan jag kräva att han står för kostnaden för detta.
Mvh
Michael
Hej Michael
Men tanke på att man får anse att det
är ett så allvarligt felaktiga uppgifter som du har fått av
bilförsäljaren inför och vid köpet. Så har du rätt till två
alternativ som du kan välja emellan att gör.
Du har rätt att häva köpet på grund
att bilen du köpt och serviceboken stämmer överens med vad som du
blivit lovad innan du köpte bilen, och samt att byta kamrem är en
ganska omfattande och dyr historia som är en avgörande faktor för
vilket ett priset på en bil är när man köper den.
Om du vill ha bilen kvar och tycker den
i övrigt är en bra bil. Kan du nu även välja att kärva att
bilförsäljaren nu skall bekosta kamremsbytet hos en auktoriserad
och att bilförsäljaren skall stå för kostnaderna eftersom denna
har utlovat och givit dig garantier om att kamremmen skulle ha varit
bytt både när du frågade innan köpet och att det står i den
serviceboken som du fick med bilen.
Vad du gör nu är du väljer vilket
alternativ du vill göra av dem ovanstående och sen kontaktar du
bilförsäljaren skriftligen och begär det alternativet du önskar
få uppfyllt.
Vägrar bilförsäljaren att efter
följa dina krav, så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss
igen här, eller kontakta någon annan jurist som då kan hjälpa dig
med att driva ärendet vidare för dig.
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?
Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar