2016-02-28

Vem är ägare till ett husdjur som är en hund, och som jag köpt utomlands och har tagit till Sverige, och jag är registrerad ägare för och till husdjuret nu?

Hej

Jag och min sambo köpte en hund i Holland av en ägare där och han fick 2000 €, och sen skulle han skicka ett kontrakt angående ett delägarskap skulle upprättas. Ägaren i Holland har inte godkänt kontraktet som vi skickade, och han har skickar ett nytt kontrakt som vi inte godkänner. Det finns inget kvitto på dom 2000€ han har mottagit.

Jag står som registrerad ägaren på hunden som också finns hos oss.

Nu har en rad skadar och diagnoser uppdagats på hunden och veterinären säger att det bästa vore och låta hunden somna in. Hon är skadad och har väldigt ont och jag vill att hunden får somna in och slippa mer elände.

Ägaren i Holland tror inte på oss och menar på att om vi avlivar hunden så är vi skyldiga honom pengar för den "deal" delägarskapet innebar. Alternativt får vi skicka tillbaka hunden för han vill avla på henne!

Jag bryr mig inte om pengarna. Men om jag avlivar hunden. Kan han då anmäla och stämma oss från Holland?

Vore så tacksam för hjälp och svar!!
Natasha


Hej Natasha

Alla kan skicka in en stämningsansökan mot någon. Men i det här fallet kommer det att bli mycket dyrt att rättegångsprocessa. Detta eftersom motparten är i Holland och ni i Sverige, och om det skall vara ekonomiskt försvarbart att driva en sådan tvist måste hunden vara värd extremt mycket.

Läser man och bedömer bara utifrån vad för bevis som nu finns om vem som är ägare till hunden. Så är det enda som finns en ägare registrering på dig, och att hunden nu befinner sig hos dig. Så hur han i Holland skall bevisa att det är hans hund eller att han är delägare i hunden. Lär bli mycket svårt för honom och därmed utifrån det du skriver, så bedömer vi att han inte kan vinna en ägare tvist om hunden.

Därmed juridiskt utifrån det som du skriver till oss här. Så gör vi bedömningen att är du är ensam ägare till hunden. Å därmed kan du själv besluta om vad du vill göra med hunden.

Tänk på och gott råd är att spara alla veterinär intyg och ta gärna foto på hunden. Så du har dessa som bevis på och om det skulle uppstå en tvist längre fram mellan er.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar