2015-06-05

Vad gör jag i väntan på att får mitt arbetstillstånd som arbetskraftsinvandrare till Sverige?

Hej!

Jag är lärare med utländsk utbildning och har ansökt om arbetstillstånd i Sverige. Mina föräldrar bor här och jag har själv en stark anknytning till landet - senast hade jag permanent uppehållstillstånd 2001. Detta återkallades då jag flyttade utomlands.

Jag är serbisk medborgare och kom till Sverige 2015-01-07. Redan i februari hittade jag en lärartjänst och min ansökan registrerades hos Migrationsverket 2015-03-13. Väntetiden är 1-4 månader.

Då jag vårdade min cancersjuka mor i väntan på beskedet, hoppades jag på ett snabbt svar för att genast börja arbeta. Den 24/4 hade jag vistats de tillåtna 90 dagarna.

Myndigheterna är uppenbarligen långsamma och jag är kluven mellan att följa de lagliga bestämmelserna inte och vårda min mor. Jag förstår att jag måste lämna landet för att invänta beslutet om arbetstillståndet i Serbien och överväger att göra det så snart som möjligt.

Min fråga är hur jag ska lämna landet utan att riskera att få ett återreseförbud. Jag har hört att man kan få upp till 2 års återreseförbud.

Tack på förhand!

Min bästa,
Slavica


Hej Slavica

Det är helt rätt att om du inte följer reglerna, så kan du få återreseförbud samt riskerar även att få avslag på din ansökan om arbetstillstånd.

Men du har rätt att resa till ett annat EU land som Serbisk medborgare och du kan vistas där, och sen har du rätt att komma tillbaka och vistas ytterligare 90 nya dagar till i Sverige igen.

Plus att eftersom du har dina föräldrar här och dem är sjuka. Kan du ansöka om visum eller uppehållstillstånd som anhöriginvandrare eftersom du då har en anknytning till Sverige. 


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar