2015-01-28

Vad gör man vid en falsk Lex Sarah anmälan som anställd

Hejsan jag har en fråga.

Det är såhär att jag jobbade inom kommunen och vård, och anmälde ett par som hade en hund i kedja och löplina. Sen skrevs det på en Facebook länk, och jag svarade att jag endast anmält om kedjan och talade om att jag jobbade inom kommunen. Visst det köper jag att jag avslöjade att vi var där på jobb. Men nu får jag en massa falska anklagelser mot mig. Där det påstår att jag har sagt massa uttalande om vårdare. Vilket jag ej har gjort och påstås att jag sagt ”kärring” åt paret vilket inte heller stämmer.

Dels är jag lex Sarah anmäld på felaktiga anklagelser. Kan jag anmäla mina chefer p.g.a. av detta?

Alla papper är utskrivna och läser man klart och tydligt igenom alla kommentarer jag skrivit handlar det mest om hunden jag ville rädda. Samt att kärring står för tjejen som skriver bloggen, och inte den vårdade.

Jag var bara timanställd. Men jag riskerar nu att aldrig mer få jobba inom kommunen för att jag ville ett liv väl. Hur ska jag göra.

Mvh Mona


Hej

Detta är ingen direkt en juridisk fråga som du beskriver här om vad som man kan och skall göra för något.

De ända rådet till dig som vi har är att du kontaktar Inspektionen för vård och omsorg IVO. Så att du inte missar chansen. Också du får möjlighet att ge din egen version om vad som står i Lex Sara anmälan till IVO om dig.

Om de står uppenbara saker om dig i papperna som du har, och som innebär direkt förtal och ärekränkning. Kan du polisanmäla detta. Du kan läs och se mer om vad förtal och ärekränkningsbrott innebär här.

Om kommunen väljer att inte fortsätta att anställa dig som timanställd på grund av denna anmälan. Så är och kan de vara tal om diskriminering. Men det blir i praktiken nästan omöjligt att bevisa detta. Om inte kommunen har uttryckligen sagt eller skrivet att dem inte önskar anställa dig på grund av din anmälan.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar