Hej!
Jag hoppas ni har möjlighet att hjälpa
mig att reda ut om det verkligen är vi som ska betala för en
faktura vi i dagarna har fått eller om vi har möjlighet att använda
oss av reklamationsrätten eller någon annan form av garanti från
entreprenören?
Grävning och installering av enskilt
avlopp:
1. Kontaktar entreprenör för offert
angående anläggande av 3-kammar brunn då fastigheten i dagsläget
har 1-kammar brunn som inte längre godkänns av kommunen.
2. Entreprenören har genomgått
diplomutbildning för enskilda avlopp enligt dennes hemsida.
3. Entreprenören provgräver inför
vart infiltrationen till brunnen ska grävas ned. Kunden ifrågasätter
platsen. Kunden kommenterar att platsen är sank/blöt större delen
av året. Fick till svar från entreprenören att området ser torrt
ut och att det är den bästa placeringen för infiltrationen.
4. Entreprenören tar på sig att
kontakta kommunen. Kommunen inspekterar platsen och godkänner den
placering som entreprenören grävt upp.
5. Fick preliminärt kostnadsförslag.
6. Entreprenören anlitas.
7. Arbetet är färdigställt och tas i
drift den 2015-05-18.
8. Kunden betalar fakturan för arbetet
den 2015-07-30.
9. I början av maj i år 2016 (mindre
än ett år efter ovanstående installering) börjar kunden få
problem med avloppslukt inne på toaletterna, stopp i ena toaletten,
översvämning/tilltäppning i dusch samt tvättstuga.
10. Den 2016-05-25 sker slamtömning av
brunnen på uppdrag av kommunens Energibolag. Vid detta tillfälle
upplyser den man som utför slamtömningen om att brunnen är
obrukbar och håller på att svämmas över av avloppsvatten. Mannen
visar fastighetsägaren, dvs. undertecknad, hur det ser ut i brunnen
samt förklarar att infiltrationen inte gjort sitt arbete.
11. Entreprenören kontaktas samma dag
som slamtömningen skett, 2015-05-25. Entreprenören kommer och
inspekterar brunn och infiltration på eftermiddagen samma dag.
Entreprenören bekräftar att infiltrationen ligger under vatten, det
vill säga, har blivit förstörd på grund av höga vattenflöden.
12. Entreprenören tar på sig att
kontakta kommunen angående den nya placeringen.
13. Kunden får vänta till den
2016-06-13 (cirka 3 veckor) innan entreprenören kommer för att
påbörja arbetet med att åtgärda felet. Kunden hänvisas under
tiden till att inte spola i handfat, toalett, dusch. Även disk samt
tvätt påverkas negativt. Avloppslukten finns kvar under hela
väntetiden.
14. När entreprenören kommer för att
påbörja arbetet beslutar denne om att en ny infiltration behövs då
den nergrävda är förstörd på grund av vatten. Placeringen läggs
istället ovan mark, på fastighetstomten bredvid (servitutsavtal är
skrivet). Pumpgrop grävs för att göra anläggningen
funktionsduglig.
15. Entreprenören kommer och utför
arbetet under följande datum: 2016-06-13 – 2016-06-15 samt den
2016-06-20.
16. Arbetet färdigställs och tas i
drift 2016-06-20.
17. Söndagen den 2016-10-02 kontaktas
kunden per telefon av entreprenören som meddelar att kunden ska
betala en faktura på totalbeloppet 19 800 kronor (inkl. moms) för
den grävning som utförts samt för det material som tillkommit, det
vill säga pumpgropen.
18. Den 2016-10-05 får kunden fakturan
som har förfallodatum den 2016-10-30. I brevet finns även
Entreprenörsrapporten som kunden ska skriva under och skicka in till
kommunen.
Fråga: Ska vi som kund verkligen
betala denna faktura? Borde inte entreprenören kontaktat kommunen
för att reda ut det här?
Vi funderar på om vi kan använda oss
av reklamationsrätten eller av att diplomerade avloppsentreprenörer
visst har 10 års garanti på utförda avloppsanläggningar? Vi har
dock inte hittat något skriftligt som vi kan använda som argument.
Hur gör vi?
Tacksam för ett svar.
Vänliga hälsningar
Eva
Hej Eva
Det första du skall göra är att
skriva på fakturan som du fått att du ”Bestrider denna i sin
helhet”, och sedan tar en kopia på denna och skickar tillbaka den
till avsändaren.
Då har du stoppat entreprenören från
att vidta vidare inkassoåtgärder mot dig. Var på vill
entreprenören därefter ha betalat för sin faktura. Så måste
entreprenören vända sig till domstol och stämma dig där, samt
bevisa att han har rätten på sin sida för att kunna vinna tvisten
och för att kunna få sina pengar för fakturan.
Det är konsumenttjänstlagen som
gäller vid köp av denna typen av tjänster.
Å en infiltrationsanläggning som
denna har oftast en livsläng på minst ca 20-30 år, samt att då
entreprenören lämnar en 10 års garanti. Så borde denna
installationen inte ha börja krångla redan inom en så kort tid som på mindre än 1 år ifrån drifttagandet.
Det innebär att själva anläggningen
är behäftad med ett ursprungligt felaktig installation och
byggnation. Därmed är det entreprenörens skyldighet att åtgärda
det ursprungliga felet och detta på sin egen bekostnad, och var på
så har skett i det här fallet.
Detta innebär att du skall gå helt
skadeslös, och skall inte behöva betala för detta ursprungsfel och
ominstallation som nu entreprenören önskar få ha betalat för.
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?
Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar