2016-04-15

Har jag rätt och kan jag kräva banken och kreditkortsföretaget på ekonomiskt ersättning och skadestånd om dem har olovligen tagit och stulit mina pengar från mitt betal- och kreditkort?

Hej

Inte så allvarligt. Men jag har varit av med mina pengar och fick tillbaka dem först 1-2 dagar senare.

Jag hade ca 750 kr och vilket dagen där på så hade jag 0 kr, och jag var på arbetet och skulle köpa lunch. Men det kunde jag inte eftersom på kortet var det minus då, och vilket ledde till att jag inte kunde äta min lunch under min arbetstid. Detta var mycket jobbigt för mig då jag står upp och jobbar, och jag fick gå och skämmas med att gå runt på arbetsplatsen och fråga om jag fick låna pengar, och vilket jag inte fick.

Under hela dagen hade jag inga pengar och en stund till ända in på dagen där på.

Vad kan jag kräva,vilken lag är det som man använder? Jag kände att jag fick lida och fick skämmas, och jobba utan mat på hela 8 timmars arbetstid osv och pengarna hade dem tagit olovligen.

RnH


Hej RnH

Ja, du kan ha rätt till skadestånd beroende på vad anledningen var till att dem hade tagit alla dina pengar olovligen som du skriver.

Men är det banken som tagit pengarna eller ett kortföretag. Så har dem ofta en regel och klausul i avtalet och den finstilta texten på baksidan av kontraktet som du skrev på när du fick dit kreditkort.

Där det står att dem inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster, och om att dem inte kan krävas på skadestånd för dem problem som detta kan förorsaka för deras kunder.

Det innebär att du inte har rätt och kan inte kräva dem på något skadestånd för den skada som du nu har lidit på grund av detta.

Men vårt råd till dig är att du läser igen ditt kontrakt noga som du har med dem, och speciellt det finstilta som står på baksidan. Å där skall stå om du har rätt eller inte rätta kräva skadestånd. Samt om du har rätt till och vill ha skadestånd skall det stå om hur du skall kräva dem på ersättning för detta.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar