Hej. Om min arbetsgivare inte anmäler min arbetsskada vad kan jag göra då? Ewelyn
Hej Ewelyn
Arbetsgivaren är skyldig att anmäla
varje misstanke om arbetsskada. Det är alltså arbetsgivaren som ska
anmäla arbetsskadan.
En anmäla om arbetsskada är viktig
för både din eventuella rätt till ersättning, och för att
förbättra arbetsmiljön och förhindra att andra drabbas av samma
arbetsskada.
Men om en arbetsgivaren inte gör en
anmälan så kan du själv anmäla arbetsskadan. När du gör en
anmälan kan du få stöd av ditt arbetsmiljöombud. Om det inte
finns något arbetsmiljöombud på din arbetsplats. Så kan du göra en arbetsskadeanmälan på Arbetsmiljö verkets hemsida eller på
Försäkringskassans hemsida här.
Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.
Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar