2015-03-04

Hjälp med att reda ut vem som skall ta och ha vårdnaden om barnen vid en sambo familjeseparation?

Hej,

Jag och min sambo ska separera. Vi har en hyresrätt som båda är skrivna på. Har 2 gemensamma barn som är skrivna på adressen. Jag har även en dotter från ett annat förhållande som är skriven på vår adress. Vi verkar inte kunna komma överens alls om hur vi ska ha barnen eller vem som ska ha bostaden... Hur gör vi?


Hej

Vårt råd är att ni börjar med att kontakta familjerådgivningen eller familjerättsenheten i er kommun.

På familjerättsenheten kan ni få hjälp eller rådgivning om familjerättsliga frågor som rör separation, vårdnad, boende och umgänge samt adoptioner och hjälp och stöd kring vårdnad om barnen.

Och om ni som föräldrar inte kan komma överens om hur ni vill göra med boendet samt med vårdnaden och umgänget med barnen, kan ni ansöka om att få delta i så kallade samarbetssamtal.

När ni är överens om hur ni vill göra kan ni skriva ett avtal.

Om ni vill veta mer om samarbetssamtal eller avtal

Ni kan läsa mer om samarbetssamtal här, eller kontakta familjerättsenheten.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-25

Får man permanent uppehållstillstånd om man har anmärkningar och skulder hos kronofogden?

Hej

Jag  har  en fråga. Min  man ansöker om permanent uppehållstillstånd. Han har jobbat  4 år. Men han har skulder hos kronofogden och anmärkning. Kan han få permanent uppehållstillstånd? Han betalar varje månad till  kronofogden. Tack så mycket för svaret.
Ami

Hej Ami

Det bör inte bli något problem för honom att få ett parmanet uppehållstillstånd på grund av att han har anmärkningar och skulder hos Kronofogden.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-22

Vilka arbetsvillkor och arbetsregler gäller vid deltidsanställning och övertidsersättning

Hejsan

Jag jobbar på ett bussföretag och de är deltid fre-sön.

När jag jobbar extra har man sagt att jag ska få ut det i pengar, och vilket jag inte har fått. Man försöker att jämna ut min ordinarie arbetstid med det som jag har jobbat extra mot, och detta för att slippa undan att betala ut detta i pengar. Jag har fått beskedet att jag ska få utbetalt extra arbetet i pengar när jag började, och alla skyller nu på alla. Samt att jag har bara platschefen kvar att prata.

Med jag anser att detta är bedrägeri, och vad kan en jurist göra?

Tacksam för svar

Maria


Hej

Eftersom det inte framgår av din fråga om du är ställd per timme, eller om du är deltidsanställd på ett visst fast ställt antal timmar i veckan. Så blir det följande olika svar:

Är du timanställd så får och har du rätt till vanlig timlön per timme som du jobbar.

Är du deltidsanställd på ett fast antal timmar i veckan. Så har du rätt till övertidsersättning när du överskrider de antalet timmar som du har i ditt anställningskontrakt.

Är du schema lagd och får ett arbetsschema för vilka tider du skall jobba varje vecka. Å jobbar du andra tider ut över det eller blir in ringd utöver de som finns i schemat. Så har du rätt till övertidsersättning för dessa timmar som du inte är schemalagda för.

Utgångspunkten är att arbetsgivaren har rätt att välja om hur dem vill kompensera dig för din övertid. Detta genom att betala dig i rena pengar, eller kompensera dig med motsvarande ledighet för din övertid.
Men eftersom dem har lovat dig att kompensera dig i pengar för din övertid, så har dem ingått ett avtal om att dem skall kompensera dig i form av pengar för din övertid.

Om det inte står i ditt anställnings avtal eller om du har något annat papper där det står om hur du skall kompenseras för din övertid, så kan de bli svårt att bevisa vad ni har kommit överens om. Var därför alltid noga med att få alla överenskommelser nedtecknade på papper så de går att bevisa.

En jurist kan hjälpa dig med att representera och föra din talan för dig angående ovanstående. Vi rekommenderar dig att kontakta en specialiserad jurist på just arbetsrätt och som kan hjälpa dig. Glöm inte ta med alla papper till juristen när du skall träffa denna.

Vi rekommenderar dig även att titta på uppdrag gransknings reportage här som handlar om anställningsvillkoren och arbetsvillkoren på arbetsmarknaden. Där man beskriver och redogör för en hel del om vilka arbetsvillkor och arbetsregler som gäller på arbetsmarknaden.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-18

Har man rätt att häva ett bilköp om mätarställningen och mil antalet är felaktig vid köpet av bilen?

Hej,

Jag och min fru köpte en bil från bilfirma för ett år sedan, och för ca. en månad sedan när vi skulle bytta in bilen mot en nyare bil visade sig att mil antalet på bilen har skruvats ner.

Vi fick kopia på en rapport från Carfax och där finns alla service, besiktning etc och helt plötsligt innan vi köpte bilen har mil antalet skruvats ner.

Enligt serviceboken har man bytt kamrem på bilen med de mil antal som bilen såldes med. Men enligt carfax har man endast bytt olja och oljefilter tre dagar tidigare än stämpeln i boken med mycket högre mil antal.

Ingen bilfirma vill nu ha med denna bil att göra, och bilfirman som vi har köpt bilen av hävdar att verkstaden har bara gjort fel, och att det är mänskliga faktorn, och att de har ingen skyldighet att ta tillbaka bilen, utan att det enda de kan erbjuda. Är att stämpla nytt mil antal i boken med dagens datum och detta trots att bilen har både varit på service och besiktning, och detta efter att vi har köpte den och dessa mil antal finns registrerade.

Nu vet vi inte ens om kamrem har bytts, dessutom när vi köpte bilen fanns det några tecken på kommande rost fläckar på bilen. Men eftersom det fanns fem år kvar av rostgarantin sa de att VW kommer att åtgärda detta och hänvisade oss till VW verkstaden. Men efter flera besök vägrade både bilfirman som sålt bilen och VW verkstaden att gå med på att åtgärda rosten, och erbjöd oss i stället att fixa det mot betalning.

Vad har vi för rättigheter? Vi vill häva köpet och betala för mil antalen som vi har nyttjat bilen, och vi kräver att får ersättning för dem kostnader i form av service, besiktning och ränta som vi haft. Men bilfirman som har sålt bil vägrar.

Med vänliga hälsningar

Chris


Hej Chris

Eftersom att du kan bevisa med hjälp av Carfax rapporten. Att bilen som du köpte var behäftad med sådana allvarliga fel, och som bilförsäljaren skulle har kollat upp samt informerat dig om. Så har du enligt konsumentköplagen rätt att få köpet hävt, och därmed få ersättning för dem kostnader som du har haft. Samt då gör man avdrag på själva återbetalningen av köpet, och för den delen som du har utnyttjat bilen.

Eftersom att bilfirman vägra att häva köpet. Å eftersom du har så bra bevisning som Carfax rapporten, och som både redovisar exakt vad som hänt och vad som är felet, och vem som har orsakat själva felet och som därmed är ersättningsskyldig.

Gör att vi rekommenderar dig att vändadig till Allmänna reklamationsnämnden, och be dem om att avgöra ärendet, och få ett beslut av dem på att du har rätt till att få köpet hävt.

En anmälan och ett avgörande av ärendet i Allmänna reklamationsnämnden är helt gratis. Men nämnden är ingen domstol, utan utgör bara en rekommendation. Cirka 70 % av alla företag följer Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Skulle bilfirman inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Så kan du alltid stämma företaget vid domstol, och begära att domstolen skall fatta ett beslut om att köpet skall hävas.

Fördelen med att få prövat ärendeti Allmänna reklamationsnämnden är att det är helt gratis, och då om du senare måste stämma bilfirman för att få dit köp hävt. Och detta p.g.a. av att bilfirman vägrar att följa rekommendationen ifrån Allmänna reklamationsnämnden. Så kommer domstolen att läsa Allmänna reklamationsnämndens beslut, och med största möjliga sannolikhet kommer domstolen att komma fram till och fatta exakt samma beslut som Allmänna reklamationsnämnden har gjort.

Men att lämna in en stämningsansökan till domstol kostar idag ifrån 900 kr och uppåt i avgift, och den part som förlorar målet få betala (ombudens arvode) rättegångskostnaderna. Å med tanke på dessa kostnader, så kan de vara bra att man först har fått ärendet prövat helt gratis i Allmänna reklamationsnämnden, och man minimerar därmed riskerna med att förlora tvistemålet i domstol.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-15

Beställning och köp av standard eller anpassade samt individuellt skräddarsydda juridiska avtal och kontrakt

Här kan du beställa och köpa följande olika juridiskt standard eller anpassade samt individuella skräddarsydda juridiska avtal och kontrakt av oss.

Det vi erbjuder dig här är tre olika beställnings nivåer på upprättandet av våra olika avtal och kontrakt, och som vi nu tillhanda håller för och till dig här.

  1. Standardavtal och standardkontrakt erbjuder vi, samt att du erhåller dem till ett fast pris för endast 195 kr och uppåt.
  2. Anpassade avtal och kontrakt med ditt namn samt adress och en del helt unika kund specifika avtalsuppgifter och kontraktsuppgifter. Kan du få och erhålla först efter de att vi har haft direkt kontakt med dig, och då först efter det att du har fått ett uppgjort samt fastslagit offert pris av oss rörande själva avtals- och kontrakts- upprättandet uppdraget.
  3. Individuellt skräddarsydda väldigt unika samt även helt och hållet special anpassade avtal och kontrakt upprättas när så krävs och behövs, och detta sker då givetvis i samförstånd och i samråd med dig. Dessa avtal och kontrakt utformas då helt och hållet utifrån dina helt och hållet egna unika och specifika juridiska behov som ställs och krävs, och detta helt och hållet utifrån och efter dina egna kravspecifikationer och juridiska förhållande som är gällande för just dig, och avseende de juridiska avtals- och kontrakts- ärendets unika och specifika förutsättningar. Allt detta görs givetvis i samråd med dig, och för att just ditt avtal och kontrakt skall bli och vara helt juridiskt unikt samt helt och hållet optimalt juridiskt utformat och upprättat för just för dig, och för dem helt speciella och unika juridiska behoven som krävs och som måste och skall vara uppfyllda vid dessa unika juridiska förhållandena som gäller i just det här enskilda juridiska fallet och ärendet, och då enbart för dig och ditt bästa.

Samtliga avtal och kontrakt som vi tillhandahåller finner du här nedan i listan. Samt för att få mer information om respektive avtal och kontrakt, så klicka du på dem.

Plus skulle du inte finna just de avtalet eller kontraktet som du söker? Var då vänlig och kontakta oss på jurist@2b4y.com, så kan vi säkert ordna fram just det aktuella avtalet eller kontraktet som du önskar, och som du nu söker och letar efter samt behöver.


Privatavtal och privatkontrakt
  • Arvskiftesavtal
  • Bodelningsavtal
  • Boupptecknings dokument
  • Försäljning bostadsrätt
  • Försäljning fastighet
  • Fullmakt privat
  • Gåvobrev
  • Hyresavtal andrahand
  • Köpeavtal bil
  • Köpeavtal privat
  • Hyresavtal villa/fritidshus
  • Köpeavtal mc
  • Ombyggnad och renovering
  • Samboavtal
  • Samäganderättsavtal
  • Skuldebrev
  • Testamente
  • Äktenskapsförord

Företagsavtal och företagskontrakt
  • Aktieägaravtal
  • Avtal IT-Konsult
  • Bolagsstämmoprotokoll
  • Fullmakt företag
  • Handelsbolagsavtal
  • Köpeavtal företag
  • Leveransavtal
  • Hyresavtal - kontorsplatser
  • Hyresavtal - lokal
  • Konsultavtal
  • Offert
  • Provanställningsavtal
  • Sekretessavtal
  • Serviceavtal
  • Tillsvidareanställningsavtal
  • Uppdragsavtal
  • Visstidsanställningsavtal

Klickar här för att öppna upp "Avtals- och kontrakts- beställningsformuläret" i ett eget nytt fönster.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-11

Regler och villkor för uppehållstillstånd för arbetskraftsinvandrare

Hej

Jag har jobbat sedan juni 2011 här i Sverige och hos en arbetsgivare. Och snart ska jag ansöka för permanent uppehållstillstånd p.g.a. att jag har jobbat här 4 år. Dessutom ska min arbetsgivare anställa mig vidare dvs. förnya kontraktet.

Men när jag har jobbat färdigt mer än två år hos min arbetsgivare, började jag arbeta med något annat typ extra arbete under kanske 5 månader. Jag måste säga att jag jobbade efter min arbetstid. Och som har jag sagt jag har kvar min grundanställning hos min arbetsgivare.

Nu vill jag ansöka för permanent uppehållstillstånd, tror ni att Migrationsverkets kommer att avslå min ansökan? Jag undrar väldigt mycket om hur det ska gå med min ansökan. Tack för att ni svarar.

Mvh/ Dawo


Hej Dawo

Det som migrationsverket kräver är att du har jobbat på ett och samma ställe arbete utan avbrott i 4 år, och detta för att dem skall förlänga samt ge dig ett permanent uppehållstillstånd.

Samt att lönen som du har tjänat måste vara minst på 13 000 kr/månad före skatt under hela perioden.

Att du jobbat exakta ut över ditt ordinarie arbete bör därför inte innebär att du får ett avslag på din ansökan om permanent uppehållstillstånd.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-08

Hur påverkar ett äktenskapsförord ett giftermål vid en skilsmässa eller ett dödsfall vid en bodelning

Hej

Marko och Helena ska gifta sig. De har bestämt sig för att ha ett äktenskapsförord där det står att all egendom som var och en för till boet och förvärvar under äktenskapet ska vara den personens enskilda egendom. Det är egentligen Helenas föräldrar som har rekommenderat dem att upprätta ett äktenskapsförord, eftersom det underlättar bodelningen vid en eventuell skilsmässa. Marko, som har bott i Sverige i endast tre år, tycker att det verkar ok med ett äktenskapsförord, speciellt eftersom att Helena till skillnad från honom har en stor förmögenhet och hög lön.

Se våra svar under respektive fråga som du har ställt här.


Hur påverkar äktenskapsförordet makarnas levnadsstandard under äktenskapet?
Ett äktenskapsförord påverkar inte makarnas levnadstand direkt i de vardagliga livet. Men ekonomiskt kan de indirekt påverka deras olika avdragsrätt.
T.ex. när dem skall deklarera sina inkomster och tillgångar, och då hur mycket av avdragen som dem kan flytta över emellan sig och göra avdrag i sina båda deklarationer för.
Samt att t.ex. om en av makarna skall ta ett enskilt personliga lån, och då hur mycket säkerhet som denna maken har och kan ställa som säkerhet vid en kreditvärderingsbedömning.


Hur kan ett äktenskapsförord underlätta en bodelning vid en skilsmässa?
Vid ett dödsfall eller en skilsmässa mellan makarna. Är huvudregeln att man skall dela egendomen enligt äktenskapsförordet. Detta underlättar vid en bodelningen på så vis att man behöver inte värdera dem olika tillgångarna, och man behöver inte avgöra vad som är deras gemensamma och skilda bohag och egendom vid en bodelningen. För de finns ju redan nedtecknat samt specificerat och delat igenom äktenskapsförordet emellan dem.


Finns det förutsättningar som gör att äktenskapsförordet kan jämkas vid en bodelning?
Huvudregeln är att ett äktenskapsförord skall följas vid en bodelning. Men det är möjligt att avvika från det som har bestämts i äktenskapsförordet, eller att helt lämna det utan avseende genom jämkning, och detta underförutsätt om att äktenskapsförordet skulle leda till ett helt oskäligt slutresultat.

Vilka?
Det kan vara så att äktenskapsförordet skulle leda till ett helt oskäligt resultat, eller om den andra maken skulle få en obehörigt mycket större ekonomisk fördel.
Vid en bedömning skall följande beaktas:
• Äktenskapets längd.
• Makarnas verksamhet för den gemensamma ekonomin, samt för förkovran och bibehållande av egendomen.
• Andra därmed jämförliga omständigheter som hänför sig till makarnas ekonomi.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-04

Påverkar en graviditet ett migrationsbeslut?

Hej

Jag har en fråga. Jag heter Ami och jag jobbar heltid. Min man har ansökt om permanent uppehållstillstånd för 6-7 månader sedan. De sa att man behöver vänta 18 månad.

Nu jag är gravid i 3 månaden. Jag kom till Sweden 2009, och har varit nästan 6 år i Sverige. Jag saknar min mamma och mitt hemland.

Kan min man få hjälp från migrationsverket, eller få ett beslut snabbare?

Jag vill åka och träffa min mamma och tillbaka innan mitt barn föds.

Kan jag få hjälp av migrationsverket när jag är gravid?

Jag pratar lite svenska och jag beklagar att jag skriver många stavfel.

Tack så mycket och för hjälpen.

Mvh. Ami


Hej Ami

Eftersom många flyr och extremt många just nu söker asyl och uppehållstillstånd i Sverige. Medför att Migrationsverket inte hinner med att utreda samt handlägga alla ärende inom en rimlig tidsrymd.

Det finns inte så mycket som du kan göra för att påverka själva handläggningstiden av din mans uppehållstillstånd.

Men det du kan göra är att fråga Migrationsverket om dem har alla dem handlingar som dem behöver, och detta för att kunna pröva ärendet och fatta ett beslut om din mans uppehållstillstånd.

Att du är gravid påverkar inte själva handläggningen av din mans ärende avseende uppehållstillstånd.

Å du kan inte få hjälp av Migrationsverket för att kunna åka besöka din mamma.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-02-01

Falskt anmälan till högskolan avseende förtal och ärekränkning samt falskt tillvitelse

Hej,

Jag behöver era råd i ett mycket känsligt ärende för mig.

Jag har blivit utsatt på jobbet för ärekränkning och grov förtal.

Det inträffade några dagar efter att jag har lämnat in min ansökan om befordran till docent. Enligt beskrivna riktlinjer på ansökningarna på högskolan hemsida skall alla ansökningar skickas till två externa icke jäviga professorer en man och kvinna som skall granska inkomna ansökningar. Det finn även exempel på bedömningsmanual för dessa professorer.

En kollega på jobbet gjorde en anmälan om misstanke för vetenskaplig oredlighet mot mig och lämnade in dokumentet till registrator.

Jag fick veta om hennes anmälan genom att ha blivit uppringd från sektionschefen som hänvisade mig vidare till kommunikator vid högskolan för att kunna fråga om detaljerna.

Hon informerade mig om att anmälan mot mig kan bli föremål för massmedialt intresse.

Jag begärde ut anmälan för att läsa vad som står i den och finner att samtliga misstankar bygger på antaganden som saknar argument.

Det första som jag ifrågasatte var hur och varför har min ansökan behandlats internt av jäviga kollegor. Vem gav material till dem och i vilken syfte? Varför har jag inte fått möjlighet att sakligt bemöta misstankarna. Varför har anmälan om misstanke blivit offentligt dokument?

Ingen på högskolan ville svara. De behandlade och behandlar mig fortfarande som luft och som jag icke existerar.

Med hjälp av facket lyckades vi få dokumentet sekretess belagt. För i anmälan omnämns mina medförfattare till flera publicerade artiklar och dessa personer är inte anställda av högskolan. Ytterligare har anmälaren lagt till även en alumni uppsats som bilaga i hennes anmälan. Uppsatsen fanns inte bland bilagor i min ansökan och som har befordran till docent jobbet.

Anmälan har resulterat i att ett dåligt rykte om mig har spridits inom campus bland mina kollegor. Jag är dömd utan att de har kunnat bevisa deras misstankars och genom att min arbetsgivare inte har erbjudit någon stöd eller skydd står jag helt ensam med denna fruktansvärda anklagelse.

Jag har även anmält detta till polisen men åklagaren har beslutat om att inte göra någon förundersökning om för förtal.

Jag känner mig grovt kränkt och behöver råd och hjälp med hur gå vidare.

Tack på förhand

Ada


Hej Ada

Efter att ha läst igenom ditt mejl till oss här på jurist@2b4y.com. Så rekommenderar vi dig att ta kontakt med en jurist som t.ex. oss här, eller advokatbyrå som kan hjälpa dig med detta här ärendet, och som då kan göra en ordentlig genom gång av alla dem handlingar som finns inlämnade till Högskolan.

När ditt juridiska ombud har gått igenom handlingarna, kan du själv välja vilket alternativen här som du vill göra:

  1. Du kan väcka ett enskilt åtal mot hen för förtals- och ärekränkningsbrott samt för falsk tillvitelse, och detta väljer du om du önskar att få hen fälld för dessa brottsliga handlingarna, och som du anser att du ha blivit utsatta för av hen genom sin grundlösa anmälan av dig till högskolan. Men detta är förenat med en viss risk. För om man förlora ett enskilda åtalet, så måste man bekosta motpartens rättegångskostnader. Därför rekommenderar vi dig att först konsultera ett jurist ombud som oss här eller en advokatbyrå, och som då går igenom alla handlingar som har blivit lämnade till högskolan, och detta innan du bestämmer för om du vill och skall väcka ett enskilt åtal eller inte emot hen. 
  2. Nästa alternativ du har är att du stämmer hen på skadestånd för de förtal och ärekränkning samt för falsk tillvitelse som du anser att hen har begått gentemot dig, samt att då begär du ekonomisk ersättning för dem förluster som du har lidit och som du har drabbats av på grund av hens kränkande och vilseledande anmälan gentemot dig och som hen har gjort till högskolan. 
Samt att beroende på hur högskolan har agerat när dem har fått in denna anmälan gentemot dig. Så kan man även fundera på och utreda om inte högskolan också kan och skall hållas ansvarig, och detta för att dem eventuellt inte har agerat och utrett samt vidtagit och stoppat denna falska och grundlösa ryktesspridningen om dig.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-28

Vad gör man vid en falsk Lex Sarah anmälan som anställd

Hejsan jag har en fråga.

Det är såhär att jag jobbade inom kommunen och vård, och anmälde ett par som hade en hund i kedja och löplina. Sen skrevs det på en Facebook länk, och jag svarade att jag endast anmält om kedjan och talade om att jag jobbade inom kommunen. Visst det köper jag att jag avslöjade att vi var där på jobb. Men nu får jag en massa falska anklagelser mot mig. Där det påstår att jag har sagt massa uttalande om vårdare. Vilket jag ej har gjort och påstås att jag sagt ”kärring” åt paret vilket inte heller stämmer.

Dels är jag lex Sarah anmäld på felaktiga anklagelser. Kan jag anmäla mina chefer p.g.a. av detta?

Alla papper är utskrivna och läser man klart och tydligt igenom alla kommentarer jag skrivit handlar det mest om hunden jag ville rädda. Samt att kärring står för tjejen som skriver bloggen, och inte den vårdade.

Jag var bara timanställd. Men jag riskerar nu att aldrig mer få jobba inom kommunen för att jag ville ett liv väl. Hur ska jag göra.

Mvh Mona


Hej

Detta är ingen direkt en juridisk fråga som du beskriver här om vad som man kan och skall göra för något.

De ända rådet till dig som vi har är att du kontaktar Inspektionen för vård och omsorg IVO. Så att du inte missar chansen. Också du får möjlighet att ge din egen version om vad som står i Lex Sara anmälan till IVO om dig.

Om de står uppenbara saker om dig i papperna som du har, och som innebär direkt förtal och ärekränkning. Kan du polisanmäla detta. Du kan läs och se mer om vad förtal och ärekränkningsbrott innebär här.

Om kommunen väljer att inte fortsätta att anställa dig som timanställd på grund av denna anmälan. Så är och kan de vara tal om diskriminering. Men det blir i praktiken nästan omöjligt att bevisa detta. Om inte kommunen har uttryckligen sagt eller skrivet att dem inte önskar anställa dig på grund av din anmälan.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-25

Polisanmälan av trafikbrott? Om vårdslöshet i trafik med motorfordon samt skadegörelse eller vandalisering av allmän egendom

Hej!

Se våra svar i kursivstil på dina frågor här nedan. 

Jag visste inte hur man kunde skickade det här till "Frågor/svar"-delen på eran hemsida, så därför skickade jag meddelandet direkt till er på er e-post adress jurist@2b4y.com.

Det gjorde du helt rätt i. Man skall mejlade in sina fråga till oss på den här e-post adressen jurist@2b4y.com.

Jag bevittnade ett trafikbrott och möjligtvis ett annat mindre brott som troligen begicks av samma person, och jag är osäker om det är värt att anmäla det om det inte leder till något konkret.

När det gäller trafikbrott har jag hört att man måste kunna identifiera föraren och inte ägaren. Jag vet inte vem som körde bilen men jag har antecknat registreringsnumret, och då kan man väl koppla föraren till trafikbrottet, va?

Utgångspunkten vid trafikbrott är att de är föraren som är ensam ansvarig vid trafikbrott. Å bilägaren är inte ansvarig för hur föraren kör bilen. Därför måste man kunna identifiera vem det är som har kört bilen och begått trafikbrottet. 

Men har man registreringsnumret på bilen. Så kan polisen kontakta ägaren av bilen och fråga vem som han har lånat ut bilen till, och på så vis kan polisen får fram och hitta själva föraren, och den som har begått själva trafikbrottet

Jag såg att han körde omkring på en kommunal idrottsanläggning för att ta sig därifrån, och han flyttade på en tyngre sten som är avsiktligen placerad för att hindra tyngre fordon från att komma in eller ut, och sedan körde han på en cykel/gångväg för att komma till bilvägen. Jag antar att kommunen kommer att anmäla detta eftersom stenen är tung och det kan kosta mycket att flytta tillbaka den. Det är väl ett förstörelsebrott av anläggning, eller hur?

I denna delen kan de bli tal om vandalisering eller skadegörelse av allmän egendom. Det är lite beroende på hur stora skador som har skett på grund av den vårdslösa bilkörningen. Det är även ett trafikbrott att framföra en bil på en cykelväg, och detta klassas då som vårdslöshet i trafik av motorfordon.

Kan jag göra något som kommer att leda till något mer konkret? Som sagt har jag registreringsnumret på fordonet men inte koll på föraren...

Vi rekommenderar dig att du ringa till polisen och berätta de som du har sett, samt uppger vilket registreringsnummer som du såg att bilen hade. 
För om de finns fler vittnen och olika polisanmälningar som är gjorda angående detta. Så kan polisen koppla ihop dessa och få en mer komplett bild över vad som har hänt. Å de ger polisen mycket större möjligheter att kunna utreda samt lösa olika brott som har skett i samband med denna händelsen. Polisens telefon nummer är 114 14

Tack på förhand för all hjälp!

Hälsningar
Bruno

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-21

Hur länge är krav på återbetalning av lån och ekonomiska skulder giltig innan dem preskriberas?

Hej, mitt namn är Monika och jag undrar om ni kan hjälpa mig med mina bekymmer.

Jag skrev på som borgenär på banken för över 20 år sedan. Dessutom samlade min bror på sig hyres skulder på lägenheten som stod på mig.

Jag har bott utomlands sedan 2003, och flyttade från Sverige 1998. Jag bodde under en period mellan 2002-2003 i Sverige, och har bott utomlands sedan dess.

Sist jag hörde något om skulderna var år 2003, och nu vill jag flytta hem till Sverige igen, och därför undrar jag om skulderna finns kvar?

Snälla svara mig om ni kan, och tack på förhand för er hjälp. Monika


Svaret på din fråga är:

Att den person som har rätt att få prestationen kallas vanligen borgenär (alternativt fordringsägare eller kreditor). Den som är skyldig att utföra prestationen kallas gäldenär. En fordran är ett krav men ses också som ett ekonomiskt tillgodohavande för borgenären.

Borgenären kan överlåta sin fordran till någon annan, vilket kallas cession. Gäldenären får däremot inte överlåta sin skuld till någon annan utan borgenärens godkännande.

En fordran kan preskriberas efter en viss tid (vanligen tio år, 2 § preskriptionslagen (1981:130)) om inte preskriptionen avbryts på något sätt, exempelvis genom att borgenären skriftligen kräver in skulden eller gäldenären på något sätt erkänner skuldens existens (jfr 5 § preskriptionslagen).

Preskription är ett begrepp som används både inom civilrätten och inom straffrätten.

Inom civilrätten innebär det att en fordran efter viss tid upphör att gälla motgäldenären enligt 2 § preskriptionslagen (1981:130).

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Enligt 2 § andra st preskriberas fordran mot konsument efter tre år om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

Inom straffrätten betecknas preskription som "bortfallande av påföljd", dvs. den tidsperiod, räknat från brottet, efter vilken åtal inte får väckas enligt BrB 35:1. Jfr också påföljdspreskription.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-18

Angående god man och förvaltares redovisning av pengar samt prylar och saker vid en flytt till äldreboende

Hej

Den gode mannen har trakasserat mig, jag är enda barnet, han har fört bort saker från mammas hem och inte berättat var det tog vägen (efter de att mamma flyttade till demensboende) och nu när jag fick en redovisning på vad han gjort så finns det stora uttag på sådär 35.000 kr totalt som han vägrar förklara vad det är. Det står bara privata medel.

Kommunen ger ingen hjälp, dom hänvisar bara till den gode mannen.

Är det så lätt att lura de gamla och sjuka och de anhöriga?

Hälsningar Hans


Hej Hans

De var en tråkig historia att läsa.

På din begäran som anhörig och seder mera även enda arvtagaren efter din mamma. Måste den gode mannen kunna upp visa kvitto samt verifikationer på vad som han har använt dem 35 000 kr till.

Angående sakerna som han har avyttrat i samband med att din mamma flyttade, så skall en god man kunna klart och tydligt kunna redogöra för vad som han har gjort med dessa saker.

Viss du anser att en god man inte sköter sitt uppdraget på ett korrekt sätt, och vill du att det skall tillförordnas en annan eller ny god man för din mamma. Så vänder du dig direkt till tingsrätten med en begäran om detta. För de är tingsrätten som har hand om samt beslutar om vem skall vara god man för din mamma.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-14

Uppehållstillstånd för egen företagare med familje EU medborgare

Hej.

Se våra svar i kursivstil efter respektive fråga som du har ställt här. 

Jag är rysk medborgare och jag är gift med EU- medborgare. Jag har 2 barn som är också EU-medborgare och som deras pappa. Jag har fått uppehållstillstånd på grund av att jag är familjemedlem till EU-medborgare i 2013.

Jag har hört att nu är nya regler för EU- medborgare som gäller att om man inte hittar jobb på 3 månader så måste hela familjen åka till sitt hemland i EU.

Är det så att om min man inte jobbar så får vi inte stanna kvar i Sverige?

Du har helt rätt: EU-medborgare har rätt att åka till ett annat EU-Land och söka arbete i 3 månader. Hittar man inget arbete inom 3 månader, så måste man åka tillbaka till sitt hemland i EU. 

Jag klarar ekonomin själv och jag driver ett eget företag. Kan det påverka att man få stanna kvar?

Eftersom du driver ett företag i Sverige och har på så vis arbete. Så kan du ansöka om ett arbetstillstånd, och detta istället för att du har ett anhöriguppehållstillstånd som du har idag. 

Arbetstillstånd får man på 2 år i taget, och man kan få arbetstillståndet förlängt med ytterligare 2 år till, och detta om man kan visa upp att man har haft arbetet och minst tjänat 13 000 kr/månad.

Efter 4 år med arbetstillstånd kan man ansöka om ett fast uppehållstillstånd, och man brukar få de om man uppfyller ovanstående villkor. 

Om du har uppehållstillstånd, så kan övriga familjemedlemmar ansöka om att få uppehållstillstånd som anhöriga till dig.

Med vänlig hälsning  Maria

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-11

Kan Kronofogden utmäta och beslagta en bil vid en utmätningsförrättning?

Jag har skulder hos Kronofogden och dem dra pengar varje månad. Men detta året dra dem inte så mycket ifrån mitt lön.

Jag har ett multihandikappat barn, och vi har en bil som försäkringskassan betalade 60000 kr för att få handikappanpassning av när den inköptes.

Nu har Kronofogden skickade ett brev om att dem skall komma hem till oss och genomföra utmätningsförrättning, och då söka efter tillgångar som kan tas om hand och säljas för att täcka mina skulder.

Mina fråga är om dem kommer att kunna ta den här bilen som vi använder till vårt handikappade barn med specialanpassning?

Jag är så orolig och dem kommer i nästa vecka. Kan ni vara snäll och svara på mina fråga tack.


Hej

Normalt sett mäter Kronofogden ut bilar som man äger och om dessa har något försäljningsvärde, och detta eftersom att bil anses inte tillhöra dem nödvändigheter som man måste ha för att man skall kunna leva ett drägligt och normalt liv enligt deras normer.

Men eftersom ni har ett handikappat barn, och bilen är betalad av försäkringskassan, och eftersom att bilen är direkt handikappanpassad för just detta barnet, och är därmed egentligen bara är tillför att användas för att transportera just detta barnet, och för att detta barnet skall kunna leva och ha ett normalt drägligt liv.

Samt att i kronofogdens regelverk angående bilar så finns de inskrivet ett special undantag. Som säger att man inte skall beslagta ta en bil, om den behövs för den dagliga livsföringen. Å därmed kan man direkt säga att bilen är endast till för barnet, och detta eftersom att försäkringskassan har betalat bilen för barnets räkning, och indirekt kan man säga därmed att barnet självt äger denna bilen.

Så ut ifrån det du skriver, så gör vi bedömningen; Att Kronofogden kommer inte att ta själva bilen i beslag vid utmätningsförrättningen och därmed inte ifrån dig.

Men vi rekommenderar dig starkt om att ha alla papper ifrån Försäkringskassan framme och gängliga, så att du kan vissa upp dessa och om att Försäkringskassan har betalat för bilen med mera, och detta när själva kronofogden kommer hem till dig och dem skall göra utmätningsförrättningen.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-07

När skall ett dokument bevittnas, och måste vittnena närvara fysiskt t.ex. vid gåvobrev, testamente, fastighetsöverlåtelse o.s.v.

Bevittna en gåva

När man ger bort lös egendom så behöver inte gåvobrevet bevittnas. Om man ger bort en fastighet så måste gåvobrevet bevittnas.

När det gäller testamente så måste ju vittnena var där fysiskt för att se att den som skriver under är vid sina sinnens fulla bruk.

Min fråga är, behöver vittnena vara närvarande när den personen som ger bort fastigheten skriver under gåvobrevet för att det ska vara giltigt?

Har hört från vissa att det inte behövs. Då förstår jag inte varför det överhuvudtaget ska bevittnas.

Kan ni förklara varför!

Vänligen
Peter


Hej Peter

Svaret på din fråga är:

Att om dem som bevittnar ett dokument inte är närvarande när dem bevittnar dokumentet. Så bevittnar dem bara själva underskriften i handlingen, och därmed inte själva innehållet i dokumentet, och att dessa har gjort de vid sina sinnes fulla bruk utan på tryckning o.s.v.

Att om vittnena är närvarar när dokumentet undertecknas, så bevittnar vittnena både själva innehållet i dokumentet. Samt även att underskrifterna har skett helt frivilligt och att parterna är vid sina sinnes fulla bruk o.s.v.

Så enkelt uttryckt är:

Att vittnen som närvarar när dokumentet undertecknas då även bevittnar själva innehållet och underskrifterna. Å om vittnena inte är närvarar, så bevittnar dem bara själva namnteckningen på dokumentet.

I ditt fall angående att ge bort en fastighet i gåva. Så skall båda vittnena närvara när själva gåvobrevet undertecknas av parterna.

Det följer av att det är själva handlingen och då parterna skriver under kontraktet som vittnena ska intyga, och att detta har skett på ett korrekt sätt (utan tvång m.m.). Det räcker inte att dem i efterhand intygar om att det rör sig om att det är din underskrift på dokumentet.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2015-01-04

Handläggningstider vid myndighetsutövning enligt förvaltningslagen och artikel 6 i Europakonventionen vid migrationsärenden

Hej!

Min man och jag har varit gifta sen 3 år tillbaka och han kom till Sverige 2012 med ett uppehållstillståndsvisum på två år som han fick anknytning till mig. Visumet gick ut i maj 2014 och vi sökte om förlängning via webben. Vi har fått hem ett brev att vårt ärende har placerats i vanliga kön, och att det kan ta upp till 15 månader att få någon handläggare för intervju.

Han har nu, efter att ha kämpat att få jobb i två år, fått äntligen ett jobb. Problemet är att de vill inte skriva jobbkontakt förrän han har ett giltig uppehållstillståndskort med arbetstillstånd. Jag är den enda som jobbar och försörjer oss båda nu, och vi har flera lån att betala av och planerar att skaffa barn tillsammans. Vi båda är så himla deprimerade och trötta på att vänta på svar. Jag vill inte riskera mitt förhållande och p.g.a. stigande ålder vill jag skaffa barn så fort som möjligt. Jag vet inte vem jag ska vända till. Migrationsverket svarar inte på mejl och ringa till de är helt hopplöst. Då man aldrig kommer fram.

Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig. Abbas


Hej Abbas

Svenska myndigheter har en service skyldighet gentemot medborgarna enligt förvaltningslagen.

Och kort går den ut på att dem skall besvara inkomna skrivelser och enklare frågor inom 14 dagar enligt förvaltningslagen. Samt om de har hög arbetsbelastning och de är mer komplicerade frågor som skall avgöras. Så skall dem skicka ut ett brev till dig om varför dem inte kan besvara dina frågor inom dessa 14 dagar. Å när en myndighet skickar ut ett sådant brev till dig, så får myndigheten ytterligare 30 dagar på sig att besvara dina frågor, samt återkomma med ett beslut ifråga i ärendet.

Vid mer komplicerade frågor och ärenden, så kan en myndighet få frångå ovanstående tidsfrister enligt förvaltningslagen. Men detta är bara underförutsättning att en myndigheten kan på visa att ärendet är av en mycket mer komplicerad art samt natur än normalt, och att det därför kommer att kräva mycket mer resurser och utredningstid än vad som är normalt o.s.v.

Enligt artikel 6 i Europakonventionen och genom olika avgörande i Europa domstolen. - Har Sverige många gånger blivit mycket hårt kritiserad för sina extremt långa handläggningstider, och detta i flera olika typer av myndighetsutövning och myndighetsavgörande.

Artikel 6 i Europakonventionen som Sverige har anslutit sig till att följa, säger kort och gott samt går ut på: - Att alla människor och medborgare som omfattas av Europakonventionen artikel 6 skall ha rätt till en rimlig handläggningstid, och att dem då skall får sin sak prövad och avgjord inom en skälig tid vid olika myndighetsutövning gentemot dem.

I migrationsärenden och migrationsmål är denna tidsfristen fastlagen till: Att dessa skall vara avgjorda inom 6 månader i dem olika typer av migrationsdomstolsärende, och som förekommer normalt inom migrationsdomstolarna i Sverige.

Så till din fråga: ”Vad ska jag göra?”

Du kan skriva till migrationsverket och begära så kallad ”förtur” av handläggningen av ditt ärende.

Då anger du:
  1. Dem skälen som du har redovisat och som du har beskrivit här ovan till oss.
  2. Plus att du skriver och hänvisar till förvaltningslagen samt artikel 6 som vi skrivit om här.
  3. Samt slutligen skriver du och begär att migrationsverket skall ”avkunna ett skriftligt beslut som går att överklaga”.
Vi önskar dig all lycka till och hoppas att du får förtur för i ditt ärende, så att du slipper att överklaga migrationsverkets handläggningsbeslut till nästa instans efter samt över dem.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2014-12-28

Skulder, krediter kreditupplysning samt kreditutredning och skuldsanering pga borgenslån, borgenärslån

Hej, mitt namn är Monica och jag undrar om ni kan hjälpa mig med mina bekymmer.

Jag skrev på som borgenär på banken för över 20 år sedan. Dessutom samlade min bror på sig hyres skulder på lägenheten och som stod på mig.

Jag har bott utomlands sedan 2003. Sist jag hörde något om skulderna var år 2003.

Jag vill flytta hem till Sverige nu och undrar om skulderna finns kvar?

Snälla kan ni hjälpa mig. Jag flyttade från Sverige 1998. Bodde i Sverige under en period mellan 2002-2003. Jag har bott utomlands sedan dess.

Tack för er hjälp på förhand. Monica


Hej Monica

Tack för dit mejl och förfrågan om hjälp.

De var ju en ledsam historia att läsa, och som du har råkat utför angående dem uppkomna skulderna.

Vi kan hjälpa dig med att försöka lösa detta på bästa sätt för dig. Å de finns lite olika saker som man kan göra beroende på hur det ser ut med dina ekonomiska skulder idag.

De första man måste göra för att få en överblick över hur läget är idag, är att vi får ditt svenska personnummer av dig.

När vi har har fått ditt personnummer så kan vi göra en komplett kreditupplysningsutredning angående dig och din skyld situation. Å då kan vi se vilka registrerade skulder som finns och är aktuella idag. När vi har dessa uppgifter om skulderna, så kan vi föreslå och diskutera vilka olika alternativ som finns, och vad som är den bäst lösningen för den aktuella situationen av idag och just för dig.

Vill du att vi skall hjälpa dig och gå vidare med en kreditupplysningsutredning rörande dina ekonomiska skulder. Var god återkommer här till oss på denna e-post adressen och bekräfta detta, samt bifoga ditt svenska person nummer i mejlet till oss.

I redovisningen av kreditupplysningsutredning ingår det samt anger vilka olika alternativ som de finns, och som kan vara aktuella för att försöka lösa dina ekonomiska skuld problem på bästa sättet rörande den aktuella situationen just för dig.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2014-12-21

Vem och hur söker man rotavdrag vid ett bestridande av faktura

Hej hittade er på Google och det lät som en bra tanke att pröva er.

Fråga

Min dotter anlitade en firma att installera deras ny inköpta kök. Företaget var dåligt och slarvigt och höll inga tider trots överenskommelse. Det fans många brister men min dotter ville inte bråka och betala överenskommit pris.

I Februari 2014 kommer en tilläggs faktura på rent påhittade extra tider. ca 21 000:- Min dotter bestrider detta på det bestämdaste men brev och mejl.

I dag den 18/12 2014 får de en ny faktura som är reducerad med tre tusen och ska vara betald den 23/12 annars kommer företaget inte att lämna in Rot avdraget och då går de miste om detta bidrag.

Hur ska vi gå vidare?

Vänliga hälsningar

Gustafsson


Hej Gustafsson

Först och främst rekommenderar vi dig att kontakta Skatteverket och kontrollera om firman är registrerad, och om dem har blivit godkänd för rotavdrag enligt skatteverket.

I vilket fall som helst, och även om inte firman kommer att lämnar in och begär rotavdrag. Så kan din dotter självmant anmäla och begära rotavdrag på de utförda arbetet.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2014-12-17

Avtal och kontrakt angående bouppteckningen med instruktioner om så här gör du

Här kan du beställa och köpa följande olika juridiska standard eller anpassade samt individuellt skräddarsydda juridiska avtal och kontrakt av oss.

Med bouppteckning menas den genomgång (förrättning) som dödsbodelägarna gör av den avlidnes och den efterlevandes tillgångar och skulder. Även det dokument man då upprättar kallas bouppteckning.

Bouppteckningens funktion
En registrerad bouppteckning har följande funktion:
Legitimationshandling för dödsboet. Eftersom det står på bouppteckningen vilka som är dödsbodelägare kan de avsluta bank­konton och sälja fastigheter, bostadsrätter och värdepapper. Innan bouppteckningen registrerats kan inga sådana transaktioner göras. Läs mer om detta längre fram i avsnittet om skulder. Bouppteckningen behövs också tillsammans med arvskiftet för att den som har fått en fastighet ska kunna få lagfart eller för att den som har fått aktier ska kunna få dem överförda till sig.
Underlag för arvskifte. Bouppteckningen innehåller en förteckning över vilka tillgångar som kommer att kunna skiftas. Detta gör också bouppteckningen till ett skydd för arvtagare och lega­tarier. Dessutom förebygger en korrekt bouppteckning onödiga arvs­processer.
Underlätta för fordringsägare att bevaka sina fordringar på ­dödsboet.

Bouppteckningen kan också behövas i framtiden, till exempel för att bedöma efterarvingarnas rätt.

Skatteverket registrerar
Bouppteckningshandlingen ska lämnas in till Skatteverket. Det är skattekontoren i Härnösand, Visby och Kalmar som hand­lägger bouppteckningar.

Bouppteckningen ska egentligen lämnas in till rätt skattekontor men du kan lämna in den till närmaste skattekontor. Skattekontoret vidarebefordrar bouppteckningen till rätt kontor.

Bouppteckningen med bilagor
Bouppteckningen ska lämnas in i original och med en bestyrkt kopia (en vidimerad kopia, dvs när någon skrivit under och intygat att kopian överensstämmer med originalet). Du ska också lämna in kopior på testamente, testamentsgodkännanden och alla bilagor till bouppteckningen.

Om den avlidne var änka eller änkling ska en kopia av den gamla bouppteckningshandlingen samt av en eventuell delningshandling pga bodelning och arvskifte bifogas vid inlämningen av den nya bouppteckningen.

Kostar inget
Det är avgiftsfritt att registrera bouppteckningar. Däremot kan Skatteverket ta ut en avgift för kopior om du inte skickat med de kopior som behövs, men det görs nog rätt sällan.
Dödsbo

När någon avlider blir arvingarna inte genast ägare till den avlidnes kvarlåtenskap, dvs de tillgångar och skulder som den avlidne ­lämnar efter sig. Äganderätten övergår till arvingarna i regel först vid ett arvskifte. Fram till dess ingår den avlidnes kvar­låtenskap i dödsboet, som är en egen juridisk person.

Det är dödsbodelägarna som företräder dödsboet och förvaltar det till dess att det upphör. Läs mer om dödsbodelägare längre fram.

Boutredningsman
Eftersom alla dödsbodelägarna måste vara överens om vad som ska göras med boet kan det ibland bli problem. Är dödsbodelägarna så oense att de inte ens kan utse en boutredningsman, kan vilken som helst av dödsbodel­ägarna vända sig till tingsrätten och begära att tingsrätten utser en boutredningsman.

Boutredningsmannen ser till att bouppteckning och arvskifte görs. Boutredningsmannen har rätt till ersättning för sitt arbete. Ersätt­ningen beror på hur mycket arbete han har varit tvungen att lägga ner. I första hand ska han få sin ersättning från boet, men om det inte räcker blir den eller de delägare som har begärt att en boutredningsman ska utses skyldiga att själva betala arvodet.

Vem ska ordna bouppteckningen?
Det är den dödsbodelägare som har hand om den egendom som finns – ofta änkan, änklingen eller en nära släkting som bor i närheten – som har ansvar för att bouppteckningen blir gjord.

Dödsbodelägare är i första hand legala arvingar och universella testa­mentstagare. Dessutom är efterlevande make eller sambo i de allra flesta fall också dödsbodelägare. Du kan läsa mer om detta längre fram.

Om det inte finns någon dödsbodelägare som har hand om sak­erna är det någon annan som har egendomen i sin vård och som då ska se till att boet tas om hand och att en bouppteckning görs. En hyres­värd t ex kan bli skyldig att åtminstone vända sig till socialnämnden för att berätta att det inte finns någon som tar hand om boutredningen. Han kan också vända sig till Skatteverket, som kan utse en särskild bouppteckningsförrättare.

Den som är ansvarig för att bouppteckningen görs ska
  • bestämma när bouppteckningen ska hållas,
  • kontakta förrättningsmän,
  • om inte någon av förrättningsmännen gör det – se till att de andra dödsbodelägarna och efterarvingarna kallas till bouppteckningen samt att värdeintyg och kontoutdrag skaffas fram. Detta torde dock vara mycket ovanligt eftersom förrättningsmännen normalt gör detta.
Vem ska göra bouppteckningen?
Dödsbodelägare eller den person som ska lämna uppgifter om boet ska utse två förrättningsmän. Det är dessa som ska göra själva bouppteckningen.

Förrättningsmännen måste vara människor, de kan inte vara jurid­iska personer. De får inte vara dödsbodelägare, efterarvingar eller företrädare (t ex fullmaktshavare eller förmyndare) för någon av dessa. De kan vara mer avlägsna släktingar till den avlidne, eller helt utomstående personer. Det finns inga jävsregler, utan den som är gift med någon av dödsbodelägarna kan vara förrättnings­man.

Det finns inga andra kvalifikationskrav än att förrättnings­männen ska vara kunniga och trovärdiga. Trots att det inte ställs särskilt höga krav på förrättningsmännens kunskaper och trovärdighet ­anlitar man ofta experter, till exempel begravningsbyråer, bank­jurister eller advokater.

Förrättningsmännen ska skriva under bouppteckningen och intyga att allt blivit riktigt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

Förrättningen
Bouppteckningsförrättningen måste hållas senast tre månader efter dödsfallet. Det är då dödsbodelägarna, och övriga som har kallats, träffas för att gå igenom vilka tillgångar och skulder som finns efter den avlidne.

Två stycken förrättningsmän ska förrätta boupppteckningen. Det finns inget krav på att de båda förrättningsmännen måste närvara samtidigt vid förrättningen. En av dem kan i efterhand kontrollera och granska att allt har blivit riktigt antecknat samt att alla tillgångar har tagits upp och blivit korrekt värderade.

Bouppgivaren ska också vara närvarande vid bouppteckningen. Det är den som bäst känner till boet brukar vara bouppgivare. Det kan t ex vara den efterlevande maken eller något barn.

Bouppteckningens innehåll
Om den avlidne
Du ska skriva den avlidnes fullständiga namn, personnummer och civilstånd (gift, sambo, änkling eller ogift) samt adress till dödsboet och döds­datum. Den bouppteckningsblankett som automatiskt ­skickas ut från Skatteverket har uppgifter hämtade från folkbok­föringen förtryckta.

Kallade personer
I bouppteckningen ska namnen på de personer som ska kallas till bouppteckningena anges.

Du ska anteckna om det finns kallelsebevis samt vilka som har varit närvarande vid förrätt­ningen, själva eller ­genom ombud. Om någon som blivit kallad inte är närvarande, vare sig personligen eller genom ombud, ska kallelsebevis bifogas bouppteckningen.

Du ska skriva namn och adress på de kallade. Du ska också ange hur de är släkt med den avlidne. Det är viktigt, för om du inte gör det måste du komplettera bouppteckningen innan Skatteverket kan registrera bouppteckningen. Det ska också anges om de kallade är dödsbodelägare eller inte.

Det är frivilligt att ange personnummer för de kallade. Om någon av dödsbodelägarna eller efterarvingarna är under 18 år, ska du ange födelseåret och vem som företräder barnet.

Ingivare
Ingivare av bouppteckningen är den person som företräder dödsboet gentemot Skatteverket. Ingivare av bouppteckningen är av praktiska skäl oftast någon av förrättningsmännen.
Tillgångar
I bouppteckningen ska du ta upp den avlidnes tillgångar vid tidpunkten för dödsfallet. Det kan t ex vara en fastighet, bankkonton, värdepapper, försäkringar utan förmånstagarförordnande och lösöre.

Det är inte värdet när du gör bouppteckningen som räknas, utan värdet när ägaren avled. Tillgångarna ska tas upp till marknads­värdet. När det gäller fastigheter och näringsverksamhet (företag) anser dock Skatteverket att man av förenklingsskäl kan använda taxerings­värden respektive substansvärden.

Skulder
Den avlidnes skulder på dödsdagen ska också finnas med i bouppteckningen. Den avlidne kan exempelvis haft inteckningsskulder, hyresskuld, avgifter för hushållsavgifter (el, vatten renhållning mm) och skatteskulder. Du får också ta med begravningskostnader och bouppteckningskostnader.

Skillnad mellan bouppteckning och arvskifte
När dödsbodelägarna gör arvskiftet är de inte alls bundna av de ­värden som finns i bouppteckningen – arvingarna kan komma överens om att helt andra värden ska gälla.

Både vid bouppteckningen och arvskiftet utgår man normalt från tillgångarnas marknadsvärde. Har man i bouppteckningen varit noggrann med att värdera samtliga tillgångar till marknadsvärdet med hänsyn till latenta skatteskulder mm kan man använda bouppteckningen som underlag vid arvskiftet.

Tänk dock på att om det har gått lång tid mellan bouppteckningen och arvskiftet kan tillgångarnas värde ha förändrats. Vid arvskiftet brukar man använda dagsaktuella värden. Även om det bara har gått en kortare tid kan mycket ha hänt. Vissa tillgångar, t ex aktier, kan ändra värde på mycket kort tid.

Äktenskap
Om den avlidne var gift ska du skriva upp den efterlevande makens egendom också. Du ska skilja på vad som var giftorättsgods och vad som var enskild egendom både för den efterlevande maken och för den avlidne. Du måste också skriva varför egendomen är ­enskild, om det är på grund av äktenskapsförord eller villkor i gåva eller testamente.
Sambo
Om den avlidne var sambo, och efterlevande sambon säger att hon vill att en bodelning enligt sambolagen ska göras, ska du dels skriva upp vad av den avlidnes saker som kan bodelas, och dels skriva upp de av efterlevande sambons saker som ska ingå.
Övriga upplysningar
Alla uppgifter som har betydelse för bouppteckning, bodelning, ­arvskifte, mm ska tas med i bouppteckningen.

Det kan t ex vara att
  • det finns ett äktenskapförord
  • det finns ett testamente
  • en arvinge har gjort ett arvsavstående
  • efterlevande sambo begärt bodelning (ej tvungen att göra det)
  • en arvinge har har avsagt sig sitt arv
  • det finns en bouppteckning efter tidigare avliden make.
Förrättningsdag

Du ska datera bouppteckningen, dvs skriva vilken dag ni höll ­bouppteckningen. Detta datum kallas förrättningsdatum. Om ni har hållit på i flera dagar (det är nog ovanligt, men det kan förstås dra ut på tiden om det finns mycket att gå igenom) ska du skriva att bouppteckning har förrättats under tiden från startdatum till och med den dag ni är ­färdiga.
Underskrifter
Alla behöver inte skriva på bouppteckningen utan de enda som ­måste skriva på bouppteckningen är bouppgivaren och förrättningsmännen.

Bouppgivaren och förrättningsmännen undertecknar bouppteckningen under försäkran att bouppteckningen och uppgifterna i den är riktiga.

Tidsfrist för förrättning och inlämning
Bouppteckningsförrättningen måste hållas senast tre månader efter dödsfallet. Bouppteckningen ska sedan lämnas till Skatteverket senast en månad efter förrättningen.
Lättanvänd mall

Vi har tagit fram en tydlig och lättanvänd mall för bouppteckningen. I mallen finns kommentarfält inlagda som förklarar vad du ska ange i de olika rutorna i blanketten.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2014-12-16

Avtal och kontrakt vid arvskifte i ett dödsbo efter avliden

Här kan du beställa och köpa följande olika juridiska standard eller anpassade samt individuellt skräddarsydda juridiska avtal och kontrakt av oss.

När bouppteckningen är registrerad återstår bara den egentliga fördelningen av den avlidnes tillgångar.

Bodelningsavtal

Som nämnts under bouppteckning ska det – om den avlidne var gift eller sambo – även upprättas en bodelning mellan dödsboet och den efterlevande makan/maken/sambon. Detta bodelningsavtal kan du läsa mer om och beställa här, och de reglerar egendomsfördelningen mellan dödsboet och den efterlevande. Det är dock vanligt att detta inte görs för det fall att den avlidne var gift och det bara finns barn som är gemensamma med den efterlevande. I detta fall ärver som bekant den efterlevande maken oftast hela kvarlåtenskapen och något avtal behöver i regel inte upprättas. Av praktiska skäl brukar bodelningsavtal och arvskifte upprättas i samma handling.

Arvskiftesavtal

För att fördela den avlidnes tillgångar mellan flera dödsbodelägare så krävs ett arvsskifte. Arvsskifteshandlingen är en handling av vilken det framgår till vem av arvingarna och testamentstagarna som egendom ska tillskiftas, till exempel att bostadsrättslägenheten ska tillskiftas en viss person. En arvsskifteshandling ska vara skriftlig och kan beställas av oss här, samt att den skall vara undertecknas av samtliga dödsbodelägare.
Bouppteckningen tillsammans med arvskiftet är de handlingar som behövs för att sedan kunna verkställa en egentlig fördelning och utgör bevis över att dödsbodelägarna är överens om vem som ska få viss egendom. Detta innebär att om det finns bankmedel krävs det ofta att en kommer in med båda handlingarna på ett bankkontor för att banken ska föra över pengar till en dödsbodelägares konto. Är det en bostadsrätt eller fastighet som ska fördelas krävs även att skifteshandling och bouppteckning skickas till föreningen eller lantmäteriet.
Arvskifte behöver inte förrättas om det bara finns en dödsbodelägare (s.k. enmansdödsbo). Då utgör den registrerade bouppteckningen underlag för överföring av tillgångar, t ex bostadsrättslägenhet.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

2014-12-15

Avtal och kontrakt vid försäljning av fastighet

Här kan du beställa och köpa följande olika juridiska standard eller anpassade samt individuellt skräddarsydda juridiska avtal och kontrakt av oss.

Du som säljare har inte någon laglig skyldighet att upplysa om fastighetens fel och brister. Du kan dock bli ersättningsskyldig för så kallade dolda fel upp till tio år efter försäljningen, om en domstol anser att fastigheten var i betydligt sämre skick än vad köparen haft anledning att räkna med.

Dessutom kan du bli skadeståndsskyldig om domstolen anser att du kände till eller borde ha känt till felet redan då du sålde fastigheten. Detta följer av köparens rätt till skadestånd på grund av säljarens försummelse.

Fastighetens skick
Lagen förutsätter att köparen gör en noggrann och ingående undersökning av den fastighet han tänker köpa. Många gånger kan det vara lämpligt att köparen tar hjälp av en fackman. Detta är något som du som säljare bör ha full förståelse för.


För att ett köp av fastighet, tomträtt eller bostadsrätt ska bli giltigt finns vissa krav. Det viktigaste är att ett köp blir gällande först när samtliga säljare och köpare undertecknat ett skriftligt köpekontraktet som ni kan beställa här av oss. När ett köp kommit till stånd är detta bindande för bägge parter.

Villkor
För fastigheter och tomträtter gäller att villkor för köpet måste tas in i köpekontraktet för att de ska gälla. En vanlig situation är att köparen vill sätta som villkor för köpet att han beviljas lån för att kunna finansiera köpet. Andra villkor som kan förekomma är att köparen får överta vissa lån, att han får sin gamla bostad såld eller att han får låta en fackman besiktiga fastigheten.

Fast och lös egendom
Köparen ska kunna räkna med att egendomen har kvar det utseende och de funktioner som fanns när den visades. Därför ska byggnadstillbehör, som till exempel en diskmaskin, stå kvar i huset om inget annat har avtalats mellan dig och köparen. Det bästa är dock att skriva in det i kontraktet så att det inte råder några oklarheter. Man skiljer på fast och lös egendom, och på byggnadstillbehör och fastighetstillbehör.

Handpenning
Handpenningen betalas av köparen i samband med kontraktsskrivningen, som en markering av att köparen har för avsikt att genomföra köpet och flytta in. Normalt är handpenningen 10 % av köpesumman.

Köpebrev
Man ska inte förväxla köpekontrakt och köpebrev. Köpekontraktet skrivs när du och köparen kommit överens om att genomföra köpet och till vilket pris. Där står eventuella villkor för köpet som kan hävas om de inte uppfylls. Köpebrevet kan beställas av oss här och skrivs när hela affären är klar och bekräftar dels att köpet har genomförts enligt villkoren i köpekontraktet, dels att hela köpeskillingen är betald. Köpebrev kan beställas av oss här och innehåller normalt inga villkor.

Betalningen
Den slutliga betalningen sker oftast på tillträdesdagen, samtidigt som säljaren lämnar över alla nycklar till bostaden. Vanligtvis träffas parterna hos en jurist eller på banken för att slutföra köpet. Då förs även de befintliga lånen över till köparen, om han har valt att ta över dem. Annars löser säljaren dem, om det inte är gjort tidigare.

Likvidavräkning
Likvidavräkning är en avstämning av slutbetalningen till säljaren. Avräkningen sker oftast i samband med tillträdesdagen. I likvidavräkningen finns alla uppgifter som rör betalningen, lån som ska lösas, ränta på lån som säljaren ska stå för fram till tillträdesdagen och så vidare.


Här följer några exempel på olika klausuler som kan läggas in i
köpekontrakt i olika situationer. Dessa klausuler skall endast ses som
exempel och måste givetvis anpassas efter den specifika situationen. Vi rekommenderar att ni alltid tar kontakt med en jurist inför tecknandeav köpekontrakt och det är alltid bra att diskutera utformning och betydelse av olika klausuler med en jurist. Samt att om en säljaren eller köpare lämnar en garanti i något avseende ligger det i både köparens och säljarens intresse att få med det skriftligt i köpekontraktet.

Här följer några exempel på sådana klausuler:
  • Säljaren garanterar att garaget är nybyggt och felfritt.
  • Säljaren garanterar att fastighetens areal är X m2 (och att fastighetens gränser stämmer överens med bifogad karta).
  • Säljaren garanterar att byggnaden är uppförd med bygglov.
  • Säljaren garanterar att fastigheten inte belastas av något servitut.

En säljare kan också friskriva sig från ansvar i någon del och då ligger
det i säljarens intresse att få med den friskrivningen i köpekontraktet.
Antingen helt och hållet för alla dolda fel eller för någon del i köpet.

Exempel på total friskrivning för dolda fel:
  • Köparen har upplysts om att säljaren, (som avser att köpa en annan villa, flytta utomlands etc. – ange gärna motiv) inte vill stå något som helst ansvar för fastighetens skick. Köparen som godtager fastigheten i det skick den befinner sig friskriver härmed säljaren från allt ansvar för fel eller brister i fastigheten.
  • Fastigheten överlåtes härmed av säljaren i befintligt skick och säljaren friskriver sig härmed från allt ansvar för fel eller brister i fastigheten. Köparen har beretts tillfälle att före köpet låta besiktiga fastigheten genom sakkunnig person och avstår härmed från alla anspråk mot säljaren p g a fastighetens skick.

Exempel på mer begränsad friskrivning från säljarens sida:
  • Säljaren friskriver sig från allt ansvar för dricksvattnets kvalitet. Vi rekommenderar alltid att köparen besiktigar fastigheten innan någon köpehandling skrivs under. Det förekommer dock av olika anledningar att någon part vill att kontrakt skrivs innan någon besiktning har hunnit företas. Det är då vanligt att en s.k. besiktningsklausul läggs in i kontraktet. För att undvika tvister angående tolkningen av dessa klausuler, så rekommenderar vi att klausulen görs så öppen som möjligt under en kort tid. För säljarens del bör avtalet och kontraktet vara upplagt så att ett eventuellt mäklararvodet erläggs först om köparen väljer att stå fast vid köpet.
  • Köparen bereds tillfälle att senast den (datum) undersöka fastigheten. Om det framkommer något som köparen inte anser sig kunna acceptera, äger köparen senast den (datum) genom skriftligt meddelande till säljaren eller utan kostnad, skadestånd eller annan ersättning eller påföljd kräva att köpet återgår. Erlagd handpenning skall i sådant fall i sin helhet omgående återbetalas till köparen.
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.