2015-04-05

Måste man betala ett felaktigt ekonomiskt krav och hur bestrider man det?

Hej och jag har en fråga.

Jag var sambo med en kille för ca 3 år sen och vi hade inte gemensam ekonomi, utan delade upp räkningarna lika. Samt att vi handlade på hans kort. Men vi har betalat av skulden lika. Och skulden är nu helt borta.

Nu kommer han och säger 3 år efter att jag är skyldig honom pengar för det jag handlat på hans kreditkort. Men det har jag ju redan betalat hälften av, och den andra halvan var hans del.

Han säger att om jag inte betalar så går han vidare med detta för han skall ha pengarna. Behöver jag va orolig för något?

Från mig den tidigare flickvännen


Hej

Man kan alltid kräva någon på pengar. Men de innebär inte att man får dem per automatik.

Först måste han skicka ett kravbrev till dig på hur mycket han vill ha. Får du ett sådant brev av honom. Så skriver du på kravet att du ”Jag bestrider detta kravet till fullo” och skickar tillbaka det till honom. Plus de är alltid bra om du spar en kopia på allt som bevis.

Vill han gå vidare med sitt krav emot dig, så får han vända sig till kronofogden eller tingsrätten.

Gör han detta så får du nya brev ifrån kronofogden eller tingsrätten och du skriver på likadant att du bestrider hans krav.

Vill han fortsätta efter detta och kräva dig. Så blir de en civilrättslig rättegångstvist emellan er.

Å då är det den som kräver något som skall kunna bevisa att man har rätt till och för sitt krav på emot parten. Samt att kan den som kravet ritar sig emot motbevisa att denne har betalat fullt ut så slipper man förlora tvisten och betala.

Så i ditt fall här, så är de en mycket lång arbetsprocess för din tidigare pojkvän. Innan de är framme så långt så att du kan bli dömt till att du måste betala honom.

Men tänk på att de är bevisningen som helt och hållet avgör i domstolen, om vem som får rätt. Därför är de mycket viktigt att du spar på allt, så att du kan bevisa att du har betalat din del av skulden också vidare.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar