2017-03-07

Kan man säga upp och avsluta en påtvingad AFA kollektivförsäkring som facket har tvingat arbetsgivaren att teckna och ha för alla sina anställda?

Hejsan!

Min förra arbetsplats hade en försäkring från AFA som betalar ut ett visst belopp vid sjukdom.

Nu när jag har sjukersättning så skulle jag vilja säga upp denna försäkring eftersom den försvårar mina omständigheter som sjukskriven.

När jag hörde av mig till AFA så sade de att det var omöjligt för mig att säga upp försäkringen, att jag inte hade rätt att kräva det och att jag är tvingad att ta emot pengarna oavsett om jag vill eller inte.

Jag har ej jobbat på denna arbetsplats på 13 år och det var en försäkring som bara "hängde med" p.g.a. att mina sjukskrivningar började när jag var anställd där.

Får det gå till så här och hur är det möjligt att man blir påtvingad en försäkring och att man inte ens har rätt att avsluta den?

Tack för hjälpen!

Vänliga hälsningar
Pamela


Hej Pamela

AFA är en kollektivavtalad försäkring som fackföreningen har tvingat din tidigare arbetsgivare att teckna för alla sina anställda på arbetsplatsen, och genom att facket har tvingat arbetsgivaren att skriva på ett kollektivavtal.

Å eftersom det är arbetsgivaren som har tvingats att teckna och betala för denna AFA försänkningen på grund av facket. Så kan du inte själv säga upp denna eftersom det inte är din egen försäkring tyvärr.

Så skall du klaga och försöka få AFA försänkningen uppsagd och avslutad rörande bara dig. Skall och måste du vända dig till det aktuella fackförbundet som från början har tvingat arbetsgivaren att teckna denna AFA kollektivförsänkningen för dig, och som du nu inte vill ha och omfattas av för att det ställer till problem för dig.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar