2016-05-30

Kan man söka bygglov och bygga på någon annans tomt, och vad sker om man inte motsätter sig detta till kommunen?

Hej

Någon har sökt bygglov på min fastighet som står tomt, kommunen har skickat mejl och vill att jag motsäger mig beviljande av detta bygglov.

Vad händer om jag inte gör detta, kan vederbörande göra åverkan på min fastighet utan mitt medgivande?

Inget hyresavtal eller arrende finns.

Tacksam för svar
Vivian


Hej Vivian

Ja det är helt rätt att du skall skriva till kommunen och motsätta dig detta. Samt förklara i brevet till kommunen att du inte har sökt och önskar något bygglov beviljat på din tomt.

Ja får dem igenom bygglovet har dem rätt att bygga enligt detta. Men dem måste har ditt medgivande också om det inte skall vara olagligt för dem att bygga på din tomt.

Men motsätter du dig inte bygglovet så kan du få problem om du senare vill sälja din tomt längre fram eftersom det då redan finns ett beviljat bygglov på tomten.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar