2016-06-06

Måste jag lämna och flytta ut ur min lägenhet som jag fick när jag anställdes nu när min anställning har avslutas och upphört hos företaget?

Hej

Jag fick min bostad via mitt gamla jobb som är ägt av Immanuels kyrkans AB och som bl.a. äger fastighetsföretaget Probitas som har fastigheter på söder och Norrmalm i Stockholm.

När jag skrev på mitt kontrakt frågade jag om jag fortfarande fick bo kvar även om jag slutade och jag inte jobbade kvar på företaget. Jag fick till svar "ja absolut, du behöver inte oroa dig över att bli av med lägenheten även om du slutar på företaget. Du får fortfarande behålla lägenheten".

När jag ringde för att omförhandla mitt kontrakt efter att jag sagt upp mig från jobbet fick jag nu höra att jag behöver flytta ut rätt omgående då jag bor i en tjänstebostad, och eftersom jag sagt upp mig från företaget får jag inte bo kvar längre. Mitt kontrakt har en bilaga till den där jag inte riktigt förstår innebörden och skulle behöva hjälp med att tolka det, och om det står där att jag inte kan bo kvar om jag inte längre jobbar för företaget.

"Lägenheten har vid sidan om sedvanliga bostadsköer tilldelats hyresgästen via hyresvärden Probitas AB. Hyresvärden har därmed tagit i anspråk en lägenhet ur den kvot som hyresvärden själv kan förmedla och som inte lämnas till bostadsförmedlingen. Sådana lägenheter används för Probitas AB behov.
Hyresvärden förväntar sig därför att hyresgästen vid hyresavtalets upphörande återlämnar lägenheten till hyresvärden så att den åter kan användas av Probitas AB."

Behöver hjälp med att förstå om dem har rätt att nu kasta ut mig. För som dem har sagt när jag skrev på hyresavtalet, sa dem till mig att jag får bo kvar och detta även fast jag inte jobbar kvar längre på företaget.

Med vänlig hälsning, Souad


Hej Souad

Det står inget i den bifogade texten av dig här om att du har fått lägenheten på grund av att du har fått en anställning hos dem.

Plus det står inget om att du måste flytta ut och lämna lägenheten om din anställning upphör hos dem.

Därmed blir vår bedömning utifrån det du har skrivit. Att du behöver inte säga upp och omförhandla ditt hyresavtal, samt du behöver inte hellre flytta ut och lämna hyreslägenheten.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar