2016-02-17

Vad händer med mina skatteskulder om jag inte kan betala den till skattemyndigheten?

Hej.

Jag har en skatteskuld på 350 000 kr. ( sålde min bostad ). Samt att jag har 3 barn.

Jag har flyttad till Spanien. Men min ekonomi har gått omkull och jag kan inte betala tillbaka pengarna.

Idag äger jag en gård och försöker driva den utan någon vidare succés. Plus att jag har försök sälja min gård. Men det har jag inte hellre lyckat med.

Vad kommer att hända nu med skulden?

Tack.
Sigge


Hej Sigge

Skatteskulderna kommer att gå vidare och överlämnas till Kronofogden för indrivning.

Det innebär att kronofogden kommer att försöka driva in dina skatteskulder så långt som det är möjligt.

Dem kan göra utmätning i din lön och i dem olika tillgångar som du har, och så som gården och försöka sälja denna, och detta för att få in pengar till dina skatteskulder.

Du har rätt att ha kvar och leva på existensminimum enligt Kronofogdens normer. Så du har till uppehälle och mat för dig och dina barn.

Efter 5 år så skrivs normalt skatteskulder av och du blir skuld fri igen. Privata fodringar preskriberas först efter 10 år, och om inte fordringsägaren väljer att förnya fordran innan det gått 10 år.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

2 kommentarer:

  1. om jag vägrar betala skatteskulden. hurlång tid tar det innan det blir preskiberat? avskrivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Preskriptionstiden är 5 år från skulden uppstod, och den skrivs av vid det årsskiftet som kommer närmast efteråt.

      Radera