2016-12-06

Har jag något juridiskt ekonomiskt ansvar att ta hand om försörjningen av och omvårdnaden av mitt eller mina barnbarn?

Hej;

Mitt 17-åriga barnbarn har ett ansträngt förhållande till sina föräldrar. Jag har alltid varit och är mycket delaktig i familjens liv. Jag stöttar mitt barnbarn bland annat med ett belöningssystem för bra skolarbete/slutbetyg.

Jag betalar hyran för en lägenhet han bor i som ligger vägg i vägg till min arbetsplats, och där även hans mamma jobbar. Praktiskt att kunna vara ifrån varandra men ändå så nära.

Föräldrarna fyller hans kylskåp med de nödvändiga och serverar varm mat 1 gång/dag. Jag handlar en gång i veckan lite extra gott till honom, mineralvatten, rostbiff, god ost också vidare. Samt ger honom lite pengar då också så han kan gå ut och fika med kompisar.

Han tycker att det mesta av detta är min skyldighet. Jag tycker att inget av detta är min skyldighet, och jag gör det av kärlek och för att hjälpa honom. Enligt honom gör jag inte tillräcklig.

Han är ofta respektlös och kallar mig saker. Han är ofta missnöjd, och kritiserar maten som serveras, och vill då få pengar att äta ute eller vill att jag fixar något.

Vårt senaste konflikt handlade om att varken hans föräldrar eller jag var i närheten för att värma hans mat när han kom hem efter en lång dag i skolan. Då ringde han, skrek o skällde ut mig och sa att jag var värdelös, idiot etc.

Jag är 64 år, trött och slutkörd. Jag älskar honom mycket men är på väg att ge upp, och orkar inte mer.

Min fråga är, vilka skyldigheter har jag gentemot mitt barnbarn, juridisk och moralisk?

Vad gör jag för fel? Hur ska vi förstå och uppskatta varandra? Är det fel att kräva lite förståelse och respekt?

Hoppas på svar.

Mvh
Farmor


Hej Farmor

Vi svarar bara på frågor avseende de juridiska här. Så angående det moraliska rekommenderar vi dig att kontakta och vända dig till en familjeterapeut eller en livscoach med.

Juridiskt sett så har du inga som helst skyldigheter att varken ta något ansvaret för själva omvårdnad om, eller några som helst ekonomiska kostnader för ditt barnbarn.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar