2016-12-12

Hur gör man upp bodelningen när man skall separera ifrån ett samboförhållande och man inte är överens om marknadsvärdet på de saker som man skall dela upp?

Hej

Jag har varit sambo i 8 år och ska vi skall separera nu. Då vi är oense ekonomiskt och huset är sålt, och det finns avtal på hus och lån. Men lösöret finns inte med i avtalet.

Fallet:

När jag avslutade förhållandet så överförde hon våra gemensamma pengar till sin fars konto på 60 000 kr. Har hon rätt att göra så?

Sen har vi två bilar och en båt.
Bil 1 står på henne och har ett ca värde av 80 000 kr.
Bil 2 har ett värde av ca 10 000 kr står på mig.
Båten står på mig har ett värde på ca 10 000 kr.
Problemet är att vi värderar dessa tillgångar helt totalt olika.

Jag anser att jag har rätt till hälften av hennes bil då din inköptes och lånet stod på mig. Och idag är det ett gemensamt lån. Jag anser att det faller under samäganderättslagen. Då bilen införskaffats för gemensamt bruk. Vad har jag rätt till?

Jag har fondspar i min dotters namn och vi har inga gemensamma barn. Har hon rätt till pengarna på detta fondsparandet?

Hur går jag vidare om vi inte kommer överens?

Mvh Magnus


Hej Magnus

Med anledning av att det var ett gemensamt sparkonto avseende dem 60 000 kr. Så skall ni dela dessa pengar lika mellan er, och därmed skall hennes pappa betala tillbaka 30 000 kr av dessa pengar till dig.

Angående bilarna och båten. Så om ni inte kommer överens om vad värdet är på dessa, så är det marknadsvärdet som gäller. Ni kan vända er till en auktoriserad handlare och få värderat bilarna och båten, och på så sätt få ett rättvist värde och som ingen av er har fått bestämma själva.

Därefter delar ni upp vem som vill ha vilken av bilarna och båten mellan er. Mellan skillnaden som uppstår får den andra parten sedan ersätta i rena pengar till den andra.

Angående din egen dotters fondsparande. Så få man anse att detta är din egen dotters eget konto och sparande. Därför skall och har ingen av er båda någon rätt till dessa pengar, och som nu står på din dotters fondsparande.

Blir ni inte blir överens om hur ni skall dela upp den lösa egendomen mellan er, så får ni vända er till tingsrätten och där stämma den andra parten. och på så vis kan man begära att ni vill ha ut det som man anser att man har rätt till av den gemensamma egendomen.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar