2016-04-11

Om jag har varit barnledig från mitt arbete och hemma med mitt barn, så kommer det att påverka min ansökan om förlängning av min ansökan om arbets- och uppehållstillstånd?

Hej

Jag har en fråga angående min ansökan om förläggning arbets- och uppehållstillstånd.

Jag har lämnat in en ansökan om arbetstillstånd år 2012 i 10 maj och har fått det beviljat till 2014. Samt att jag har blivit beviljad mamma ledig from juni 2012 .Under ett års perioden hade jag fått pengar from Försäkringskassan. I år 2013 kom jag tillbaka och började arbeta på samma företag vilken gör jag fortfarande än idag.

Nu år 2014 har jag lämnat in en ansökan om förläggning av mitt arbetstillstånd, och har inte fått någon svar tills nu.

Min frågan är: Hade jag rätt att vara hemma med barn under år 2012? Kan det försvåra på någon vis min ansökan om förläggning?

Tetiana


Hej Tetiana

Ja, du har rätt att vara ledig och hemma med ditt nyfödda barn. Detta räknas precis som om du hade arbetat när man behandlar din nya ansökan om arbetstillstånd, och detta eftersom du har fått ekonomisk ersättning av Försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst på grund av att du varit mammaledig.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar