2016-04-28

Är det förmildrande omständigheter om man är sjuk i cancer och kör för fort och kan man få sina får fortkörningsböter reducerade och undvika att förlora körkortet och en körkortsindragning?

Hej

Jag åkte fast vid en fortkörningskontroll måndagen den 18 april.

Onsdagen den 13 april fick jag ett samtal från min läkare att jag har dåliga världen på vissa prover och att det föreligger risk att jag har cancer. Jag kom i fullständig chock och var hemma från jobbet torsdag och fredag den veckan eftersom jag inte alls mådde bra. Jag kunde inte sova på nätterna så jag visste inte alls hur jag skulle göra med arbetet kommande måndag den 18 april. Jag bestämde mig för att prova att jobba för jag fick för mig att jag kanske skulle få något annat att tänka på än att gå ensam hemma och grubbla.

På väg till jobbet så blev jag stoppad av polisen i en fartkontroll igen för att jag kört för fort. Jag förklarade för polisen att jag har hälsoproblem och en STOR livskris samt lever i chock efter jag fick reda på från min läkare att jag måste utredas för eventuell cancer.

Min läkare har skrivit ett läkarintyg på mitt hälsotillstånd.

Tror ni att de finns någon förmildrande omständighet angående min kris och att jag varit i chocktillstånd när jag blev tagen för fortkörningen?

Mvh Ronnie


Hej Ronnie

Eftersom du fått fortkörningsböter två gånger så tätt in på varandra så lär du inte komma undan bötesstraffet och få det reducerat.

Men riskerar du att förlora och få en körkortsindragning så är det anse som förmildrande omständigheter, och som du kan framföra till Transportstyrelsen om varför du inte skall även drabbas av en körkortsindragning på grund av dina två fortkörningar.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar