2016-04-27

Har jag rätt att flytta någon annans egendom och saker som som har trillat in samt ligger och finns nu på min mark och tomt?

Hej!

Grannens mur som gränsar till min tomt har vikit sig och även rasat på vissa ställen (se bild).

Jag har prata med grannen och han var inte beredd att laga muren, heller ville han inte att vi skulle ta bort ca 30-40cm av muren (på höjden).

Jag undrar nu om jag har rätt att ta bort den del av muren som vikit sig eller rasat på min tomt?

Mvh
Dani


Hej Dani

Efter att du informerat grannen och givit honom skälig tid, så har du rätt att ta bort och samla ihop den delen av muren som ramlat in på din tomt.

Men du kan inte slänga denna delen som du tar bort. För om grannen vill ha den tillbaka så tillhör den grannen.

Men du har rätt att kräva ersättning för de kostnader du har haft och den skada som du har lidit på grund av att din granne inte har tagit om hand sin ned fallna mur som trillat in på din tomt.

Samt vill inte din grannen självmant åtgärda felet med att ta bort sin muren från din tomt, så kan du alltid gå till kronofogden och där ansöka om ett föreläggande om om avhysning om att grannen omgående skall flytta sin egendom från din tomt.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar