2016-02-08

Hur anmäler man en ögonläkare och optiker som har missat att informera om eventuella risker och därmed begått och medverkat till en bestående synfel och synskada?

Hej.

I mars förra året var jag på syn undersökning hos en optiker. Jag tyckte att jag såg sämre och jag såg svarta sotflagor. Han kollade synen och jag fick prova nya linser. 

Det blev inte bättre och jag kontaktade optikern igen. Jag hade dessutom fått syn bortfall vid ena ögonvrån. Jag berättade det. Men han frågade bara om jag såg blixtar. Men det gjorde jag inte. 

Jag fick prova nya linser, men det blev inte bra det heller. Efter några dagar till upptäckte jag att halva synfältet var svart. Det var en lördag och jag har väldigt långt till akut sjukhus så jag kontaktade min HC på måndagen. 

Jag blev skickad omedelbart till Umeå och opererad för näthinnelossning. Dessutom grå starr. Eftersom operationen blev försenad gick det inte att undvika att gula fläcken blev skadad. Jag har nu bara 0,1 syn förmåga på det ögat. Har fått köpa glasögon för många tusen, och har varit sjukskriven 3 månader. Samt jag har haft mycket problem och omkostnader.

Jag skulle vilja anmäla optikern som gjorde att operationen blev fördröjd. Att han inte in såg vad var det som var på gång. Att han missade min grå starr och att han inte med ett ord varnade för detta. I efterhand har jag förstått att det är klassiska symptom på näthinnelossning.

Men hur gör man? Var anmäler man? Tacksam för råd.

MVH Margareta


Hej Margareta


Ögonläkare och optiker och lyder under tillsynsmyndigheten som heter Inspektionen för vård och omsorg och som finns att hitta här på IVO.se


Det är även hit som du skall anmäler en eventuell vårdskada, och det finns två olika typer av anmälningar som man kan göra.

Anmäl missförhållande - lex Sarah

Om ett missförhållande är allvarligt inom socialtjänsten, vid Statens institutionsstyrelse och i verksamheter enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade ska verksamhetsansvarig anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg. 

Anmäl vårdskada - lex Maria

Vårdgivaren ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Denna regel kallas lex Maria.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?
Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar