2015-10-27

Vem skall stå för betalningen av ett lån och skulder vid en försäljning och köp av en bil?

Hej!

Jag undrar vad jag har för rättigheter i detta fall.

Jag sålde en bil med en existerande kreditskuld. Jag satte ett bra pris på bilen så när jag väl lade ut den ringde jättemånga på den och jag informerade alla att den hade en skuld. Till slut köpte en kille den i någons ställe, en man som hade en bilfirma.

Jag trodde att skulden skulle flyttas med bilen. Men nu har jag blivit mer eller mindre trakasserad av den här bilfirman, likväl mina grannar har blivit på hälsade och nedringda, och nu säger dem att jag ska betala skulden för annars så drar de mig till rätten.

Men det är väl inte jag som ska betala skulden om jag sålt den och informerat om att den hade en skuld i första hand?

Tyvärr finns det inga skriftliga bevis på att jag sagt detta och att köparen godkänt bilköpet med skuld och allt.

Vad ska jag göra? Vad har jag för rättigheter? Vad kan hända? Hjälp!

Mvh Jac


Hej Jac

Det finns två olika typ av olika lån som man kan ta när man köper en bil.

Det första är att när man köper en bil på avbetalning och bilen står som säkerhet för lånet som man tagit. Då skall lånet vara registrerat i bilregistret hos trafikverket, och då står det där att bilen är belånad och att bilen står som säkerhet för själva lånet. På detta vis är bilen och lånet sammankopplade, och detta innebär att du inte får sälja bilen förrän du löst lånet och skulden är betald och som finns på bilen.

Det andra är att man tar ett in blancolån som betyder att man kan låna upp till ca 350 000 kr utan säkerhet, och därefter köper man man bilen för en del av dessa pengar från in blancolånet. Då finns det ingen koppling mellan själva bilen och in blancolånet som man har tagit. Detta innebär att lånet inte är registrerat i bilregistret på trafikverket, att därmed anses bilen inte vara belånad.

Det framgår inte av din redogörelse och fråga om vilken typ av lån du har tagit, och om låneskulden finns registrerad på bilen eller inte.

Men är det ett in blancolån du har tagit och köpt bilen för, så kan du inte överlåta lånet till en köpare. För då är detta ditt personliga lån som du har tagit och helt och hållet själv ansvarar för och detta helt utan koppling till bilen.

Är det ett avbetalningslån på bilen som du tagit och det finns registrerat hos bilregistret på bilen, så framgår det att det finns en skuld och ett lån på bilen, och nu eftersom att köparen är en bilhandlare som köper in bilen. Så kan man utgå ifrån att en bilhandlare skall ha kollat upp detta i bilregistret och att du själv säger att du informerat om lånet. Innebär att man får anse att köparen borde vara upplyst och väl medveten om att det finns en skuld och ett lån som är upptaget på bilen och ej betalt till fullo, och som då måste lösas eller överlåtas när man gör en överlåtelse av bilen till en ny ägare.

Vidare kan man föra resonemanget vidare. Med att om du säljer en bil som är värd 100 000 kr för 20 000 kr i ersättning kontant, och det finns en registrerad skuld hos bilregistret och ett lån på 80 000 kr på bilen, och som du uppger att du har upplyst om. Så kan man dra slutsatsen om att en köpare har varit väl medveten om att det fanns ett lån och en skuld på 80 000 kr, och som köparen då måste lösa eller ta över vid köpet av bilen.

Så svaret på din fråga om vem som skall betala skulden på bilen och i ditt fall kan bli både JA och Nej, och det är helt och hållet beroende på vilken typ av lån som du har tagit för att köpa bilen en gång i tiden. 

Vad du skall göra först och främst nu. Är att du skall slå upp bilens registreringsnummer i bilregistret, och kolla om skulden och lånet är registrerat på bilen eller inte, och utifrån detta kan du komma fram till vem som skall betala för lånet.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar