2015-07-11

Juridisk vad innebär ett svenskt bröllop samt giftermål och äktenskap mellan två personer?

Hej

Jag är Katrin från Serbien. December 2014 framträdande jag i Serbien och då träffade jag Jean, som är svensk medborgare och kom till Serbien med sina morföräldrar på semester i 2 dagar. Efter vår bekantskap föreslog han att jag vi skulle gifta oss, jag visste inte varför denna brådska men jag gick med på detta.

Vi förlovade i januari 2015 i Serbien, han återvände till Sverige och vi avtalade att i februari kommer jag till honom som en fästmö. och jag komma en månad senare till Sverige i februari 2015, han föreslog att vi skulle gifta sig oss då och eftersom det föll så snabbt i kärlek så accepterade jag det.

Vi lämnat in papperna för att ge oss tillstånd att gifta sig och väntade ca 8 veckor, under tiden jag är i Serbien i två veckor och kom hem igen tillbaka till Sverige.

Jag är där med honom och hans familj upplevt psykisk misshandel, och såg tortyren och hur man behandlar sin bror som har autism och flera gånger under dessa två månader jag ville gå hem, men jag gjorde inte det ensam och bör jag håller min mun nu.
Bröllopet var planerad till maj 2015, och då vi gifte oss.

I maj 2015 var jag tvungen att flytta tillbaka till Serbien eftersom vi gick med i EU och vi har bara rätta att i tre månaders vistelse utomlands.

Sedan dess har han beslutat att ändra allt utan förklaring, och beslutat att avsluta allt och jag fick veta detta via telefon och ett helvetet bryter lös.

Jag förstår inte detta, eftersom jag inte kan svenska lag, om han någon nytta av detta äktenskap till något?

Vänligen meddela mig vad som är bäst för mig att jag göra.


Hej Katarina

Rent juridiskt enligt svensk lag har han ingen direkt någon nytta att vara gift med dig, och detta eftersom att ni inte har ingått några gemensamma ekonomiska förbindelser.

Mer på ett personligt plan så föreslår vi att du skall skilja dig från honom, och detta eftersom du inte känner att de känns rätt att vara gift med din man.


Plus då du inte har kunskap om den svenska lagstiftningen och om hur en skilsmässa går till i Sverige. Så rekommenderar vi dig att kontakta en advokat eller jurist i Sverige, och som kan hjälpa dig med din skilsmässan. Du hittar advokater och jurister på dem annonser som finns på vår sida här, och de är en advokat eller jurist som är expert på familjerätt som du behöver till din skilsmässa.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar