2015-04-09

Värdeminskning och skadestånd på grund av vållande och åsamkade av skada på en gemensam fastighet vid skilsmässa

Hej

Jag är gift och har flyttat ifrån min man sen några år tillbaka, och vi skulle pröva att vara särbo. Men nu kommer jag att lägga in en ansökan om skilsmässa och begära bodelning.

Min man har bott i vårat hus i 3 år och som vi nu äger tillsammans. Han har under denna tid skaffat flera katter som har kissat i huset och förstört detta. Jag har sagt till honom ett antal gånger att han måste göra sig av med katterna. Huset har på grund av dem kissande katterna minskat i värde.

Han säger att han skall se till att jag går i personlig konkurs. Vilket jag kommer att göra för att han har medvetet har förstört vårat hus.

Kan jag på något sätt hänvisa till någon lag som gör att han får betala för värdeminskningen?

Mvh
Malin


Hej Malin

Enligt skadeståndslagen skall den som vållar och åsamkar någon en skada, ersätta den skadelidande för den uppkomna skadan. Så du har rätt och kan kräva din man på den den skadan som är värdeminskningen, och som han har vållat på den delen av huset som du äger enligt lagfarten.

Men eftersom du planerat att skilja dig och göra en bodelning. Så rekommenderar vi dig att först kontakta en advokat eller jurist. Som går igenom och tittar på hela ditt ärende. För det kan påverka dina möjligheter och rättigheter angående ditt krav på ersättning om du gör detta före eller efter det att du har skilt dig från din man och gjort bodelningen.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar