2014-08-17

Vilken lön och inkomst måste man ha och tjäna vid en förlängning av ett arbetstillstånd och uppehållstillstånd i Sverige

Hej Aisha

Se mina svar här nedan i kursivstil om ditt arbetstillstånd och uppehållstillstånd angående din fråga om lönen och löneutbetalningarna.

Hej

Jag fick min första arbetstillstånd och uppehållstillstånd 2010 och en förlängning till 2014, och nu jag har lämnat en ny ansökan om förlängning av mitt arbetstillstånd och uppehållstillstånd.

Jag fick 13000 kr/månadslön i handen och äter mat för ca 300/mån i gatuköket.

Problemet är så att de 300 kr i matpengarna finns inte med på min skattedeklarationen, och inte på mitt lönebesked, och de fast än att jag hade 13 271 kr i lön på mitt anställnings erbjudande.

Tror du de kan vara det problem för mig?

Har du fått mindre än 13 000 kr i månadslön enligt din lönespecifikation kan de bli problem för dig. Men bara om eller när Migrationsverket vill kontrollera och kräver att få se dina lönespecifikationer. För Migrationsverket beviljar inte förlängningar av arbetstillstånd och uppehållstillstånd om man tjänar mindre pengar än 13 000 kr/månaden.

En till fråga har jag. Det är att jag fick lönen kontant i handen. Är det olagligt i Sverige eller måste jag få lönen insatt på konto i banken?

Det är inte olagligt att få lönen kontant. Men det vanligaste är att man får den insatt på sitt bankkonto i Sverige.

Men det är viktigt att man får sin lönespecifikation eller lönebesked, samt kontrollerar att dessa stämmer överens med den summan pengarna som man har fått, och att man sparar dessa lönespecifikationer. Så att man kan bevisa hur mycket man har fått ut i lön och kan kontrollera detta emot de belopp som står på sin deklarationsblankett.

Jag säger tusen tack för att du svara mig.

Med bästa hälsingar
Aisha

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar