2017-01-31

Vem är ansvarig för att ersätta skador som finns eller som har uppkommit på en lokal som man har hyrt?

Hej

Hyrde en fest lokal och betalade kontant samt fick endast en kvittens. Mannen som skrev kvittensen skrev mitt namn datum osv. Dock skrev jag själv aldrig under på något.

Mannen upptäckte efteråt att det fanns fläckar på golvet av ett rengöringsmedel som inte gick bort och kravet var då att jag skulle ersätta det hela i och med att mitt namn stod på kvittot.

Hur fungerar det här med kvitton och försäkringar om man själv inte skrivit under något och man betalade kontant?

Är jag skyldig att betala kostnaden för att reparera golvet eller inte om jag inte skrev under något?

Tacksam för svar!

Roza


Hej Roza

Det spelar ingen roll om du har skrivit på något kvitto eller inte i det här fallet, eller vad som det står på på själva kvittot som du fick.

För det här handlar om att dem som har hyrt ut lokalen till dig nu begär ekonomisk ersättning för den skada som dem anser att du har åsamkat på golvet i lokalen.

Därmed är det skadeståndslagen som gäller i det här fallet, och denna lagen säger att den som åsamkar någon annan en skada, skall ersätta den skadelidande så denna går helt och hållet skadeslös.

Så frågan är om fläcken på golvet var där innan du hyrde lokalen, eller om det är du som har orsakat skadan på golvet och skall därmed ersätta denna skadan?

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar