2017-02-10

Vad gäller och hur mycket måste man betala när man beställer en vara och sen avbeställer produkten och häver köpet efteråt?

Hej!

Jag beställde ett par vinterhjul på en bilverkstad som jag, via mejl, avbeställde dagen efter att vi hade avtalad tid.

Enligt konsumentverket har jag rätt att avbeställa dem då jag aldrig tagit emot varan. Men att jag är skyldig att ersätta honom för kostnader han inte kan tillgodogöra sig på annat sätt.

Jag har erbjudit mig att göra detta men sagt att jag inte tänker betala för hjulen.

Bilverkstaden säger att han inte kan returnera hjulen då han monterade fälgarna och däcken på vår avtalade tid som jag inte dök upp på. Han har erbjudit att jag ska betala inköpspriset exkl. moms på 4690 kr men att han då behåller däcken.

Jag anser att om jag betalar inköpspriset, så köper jag däcken vilka jag ju avbeställt. Borde inköpspriset för ett par däck inte vara en kostnad som han kan tillgodogöra sig på annat sätt då han äger en bilverkstad?

Han har nu skickat en faktura på 8860 kr, d.v.s. på hela beloppet. Och kräver att jag hämtar däcken. Får han gör detta?

Borde han ens självmant ha monterat fälgarna och däcken när jag inte kom på vår avtalade tid? Han hade ju kunnat returnerat dem annars.

Vad kan jag mer göra än att bestrida fakturan?

Han skriver i våra mejl att han kommer driva detta till tingsrätten.

Kan/borde jag polisanmäla honom?

Mvh
/Anna


Hej Anna

Med anledning av att du hade förväntat dig att däcken var färdigmonterade och klara om du hade kommit dit för att hämtat och köpt dem. Så är det solklart att du skall betala och för det arbetet som monteringen har kostat verkstaden fullt ut.

Sen angående själva däcken och fälgarna kan man resonera lite olika.

Har verkstaden beställt hem däck och fälgarna enkom för dig, så blir du ersättningsskyldig att betala dem fullt ut för hela kostnaden som verkstaden haft.

Är det vanligt förekommande och standard däck och fälgar som verkstaden kan anses kunna sälja till en annan kund inom en snar framtid. Så kan är det inte rimligt att du skall betala hela kostnaden för dem.

Enligt den erfarenhet vi har av liknade ärenden med vanligt förekommande standard varor. Så brukar det sluta med att kunden får ersätta säljaren med halva nypriset av vad varan hade kostat, och i det här fallet plus monteringsplattan som verkstaden haft.

Du kan inte polisanmäla honom eftersom det är inget brottsligt som är begånget och det rör sig om en helt vanlig civilrättslig process där två parter är oense om vad som skall och hur mycket som skall betalas.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar