2017-02-08

Hur beräknar man tiden för studieuppehållstillstånd varvat med arbetstillstånd när man skall ansöka om något uppehållstillstånd hos migrationsverket?

Hej

Jag har en öppen ansökan liggande hos migrationsverket sedan 9 månader om förlängning av mitt arbets- och uppehållstillstånd.

2013/September ansökte jag om arbets- och uppehållstillstånd för arbete (statusbyte från Studier till Arbete) och fick tillstånd i 4 månader (fram till 2014-01-15) med tanke på min provanställning och sedan ett tvåårig tillstånd som skulle gälla tom 2016-01-15.

Tyvärr blev jag av med mitt arbete efter några månader. Men lyckades ändå att hitta en ny tjänst på ett annat företag inom tre månader, och olyckligtvis skickade jag ingen ansökan om förlängning med tanke på den nya arbetsgivare (okunskap) - efter ca 8 månader. Jag skickade en ansökan för statusbyte då jag hade inte börjat studera på högskolenivå och fått bifall - i denna tid hade jag två tillstånd samtidigt - ett tillstånd för arbete som skulle sluta att gälla 2016-01-15 och ett tillstånd för studier som skulle upphöra 2016-01-30.

Enligt MIÖD, och MIG 2014:18

Kan inte migrationsverket avslå en ansökan om förlängning av arbetstillstånd på den grunden att det har kommit mer än tre månader efter att anställningen upphörde.

Jag nu en gång till efter mina studier ansökte om tillstånd för arbete 2016-01-22 (dvs. innan min tidigare tillstånd för studier skulle sluta att gälla och precis efter att min tidigare tillstånd för arbete hade gått ut) och fick positiv besked dvs. tillstånd för arbete nu tom 2016-dec-07 (mitt pass var på väg att gå ut).

Nu till min fråga - jag vet att man kan bli beviljad tillstånd för arbete i sammanlagd 4 år (högst 6 år ) och efter denna tid blir fråga om PUT aktuellt.

Kommer migrationsverket i framtiden att tillgodoräkna den tiden jag haft tillstånd p.g.a. arbete (mellan september 2013 till januari 2016)? även om jag hade tillstånd för studier mellan 2015/augusti till 2016-01-30.

Om svaret är ja, får jag problem då under den tidigare tillståndstiden har jag jobbat med ett tillstånd som har varit knuten till en annan arbetsgivare. Jag har faktiskt väntade tills mina tidigare tillstånd för arbete att gå ut (2016-01-15) och ansökte om förlängning av mitt tillstånd för studier som skulle sluta att gälla 2016-01-30.

Tack på förhand.
Hamid


Hej Hamid

Du kan tillgodoräkna dig hela tidsperioden som du haft under både studietiden och som du har haft arbetstillstånd för, och när du skall ansöka om något hos migrationsverket.

Du kan däremot kan du får problem med att du inte har haft anmält och ansökt om ändringen av ditt arbetstillstånd när du gjorde ditt bytet av arbetsgivare.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar