2017-01-13

Hur blir man av med en arrendator och arrende tagare som inte följer och sköter sig utan bara ställer med problem och bråk?

Hej,

Jag skulle behöva hjälp i ett ärende som gäller bostadsarrenden.

Jag är ägare av en skogsfastighet där jag, förutom att själv ha ett fritidshus, arrenderar ut 9 tomter för fritidshus.

Det senaste året har jag haft stora problem med en av arrendatorerna (låt oss kalla honom och hans fru nr 7), men även deras närmaste grannarna (nr 6 och 8) har haft stora bekymmer.

Problemen yttrar sig i dels att dom anklagat både mig och min mor för att lurat till oss pengar, dödat tre kaninungar och lagt på deras tomt när dom varit borta, dom har i en skrivelse även anklagat min mor för att ha kallat övriga grannars barn för "ungjävlar", inget av detta är sant! Deras altanfönster utsattes för skadegörelse när dom var bortresta och det har dom också anklagat oss eller någon av grannarna för.

Dom har två hundar som hela tiden skäller när deras närmaste granne (nr 6) går ut på sin tomt, dom ignorerar när vi försökt påtala att det är störande. Nr 6 fick i somras en kraftig utskällning för att han klippte gräset mitt på dagen. Nu före jul, då han (nr 6) var tvungen att vända sin bil på vägen utanför nr 7:s fritidshus, fick han en utskällning och en knytnäve viftande framför ansiktet genom den öppna vindrutan.

Dom har även monterat upp en relativt stor utebelysning (utan att prata med grannarna) som lyser rakt in i nr 8:s fönster så kraftigt att dom måste ha gardinerna fördragna hela dagarna (belysningen lyser dygnet runt).

Vid inbetalning av senaste arrendet hade dom dragit av en mindre summa pengar (200 kr) utan att vara i kontakt med mig först. När jag kontaktade dom hänvisade dom till att det var ersättning för bränsle till motorsågen då dom varit tvungen att kapa ett träd som vid en storm fallit över vägen och jag inte hade möjlighet att åka dit omgående (jag bor 15 mil därifrån).

Jag säger ingenting om att dom vill ha ersättning men anser att man bör komma överens om sådant i förväg.

Dom hävdar även jag inte uppfyllt min plikt genom att inte lägga tillbaka rotvältorna efter stormen (det finns ingen rotvälta på varken deras eller någon annans tomt utan dom ligger i skogen på andra sidan stugvägen). Men jag har kontrollerat med Skogsstyrelsen och enligt dom behöver man inte lägga tillbaka dom - jag hoppas det är korrekt!?

Jag skulle vilja ha svar på följande frågor:

Har jag några möjligheter att bli av med dom och i så fall hur.

Om jag skriver över fastigheten till mina barn förfaller det avtal jag då har med dom och kan man i så fall säga upp dom?

Om jag bestämmer mig för att stycka av alla tomter och erbjuda samtliga att köpa loss dom och nr 7 vägrar - kan jag då säga upp dom? Kan jag kräva att samtliga ska köpa loss tomterna för att det överhuvudtaget ska bli en försäljning?

Om något av ovanstående är möjligt - hur stor är mina chanser att bli av med dom? För jag antar att dom kan överklaga det här i all oändlighet i alla fall. Jag har inte råd med några större kostnader trots det arrende jag får in (dom betalar endast 1500 kr/tomt/år för 1200 m2 och älv tomt)

(Ska nog tillägga att ingen av dessa tomter är inskrivna hos Arrendenämnden, tomterna är upptagna hos Skatteverket men inte arrendeavgiften, detta är något jag missat då jag relativt nyligen fått överta fastigheten.)

Med vänlig hälsning
Maria


Hej Maria

Att sälja eller överlåta fastigheten befriar dig inte från arrendeavtalet med med. Samt att genom att du styckar av tomterna kan du inte tvinga någon att dom måste köpa sin tomt. Så sammantaget kan du glömma alla din idéer och förslag här ovan.

Hade dem gjort rätt så skulle dem har betalat hela arrendeavgiften i rätt tid till dig, och vill dem sedan har ersättning för något, så skulle dem ha skickat en separerat räkning på detta till dig.

Men det finna är nu att dem har förverkat sin arrenderätt genom att inte ha betala in hela arrendeavgiften i tid till dig i rätt tid eftersom dem inte har betalat dem 200 kronor som dem felaktigt droga av, och som du skrev om här ovan. Dessa 200 kronorna skulle dem ha betalat och sedan skickat en sparat räkning på och skickat till dig.

Enligt lagen så om en arrendator inte betalar hela sin arrendeavgift i rätt tid, så per automatik så förlorar arrendatorn hela sin arrenderätt. Det innebär att du som fastighetsägare har rätt att begära att arrendatorn omgående skall frånträda sitt arrende. Å gör inte arrendatorn detta frivilligt så kan du begära att denna skall bli avhyst hos kronofogden.

Så detta är den vägen du kan ta och skall gå om du vill bli av med dessa arrendatorer, och för att ha lagen på din sida.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar