2016-06-08

Hur skall man dela och göra upp bodelningen av gemensam egendom och lösöre när man separerar ifrån ett samboförhållande när man har ett samboavtal?

Hej!

Min situation: Jag står inför separation och vi är sambo med två barn. Det finns ett samboavtal som säger ditt är ditt, och mitt är mitt.

Vi äger en fastighet 50/50. Han vill bo kvar och jag har köpt nytt boende.

Han går inte med på bodelning. Han anser att han har betalt allt för renoveringar och att han mer eller mindre försörjt mig vilket absolut inte är sant.

På en höft skulle jag säga att vi kanske har betalt 40/60, och till saken hör också att jag de senaste åren tjänat betydligt mer än honom och har kunnat betala för resor, god mat och andra "lyxigare" vardagssaker, alltså mycket konsumtion.

Hur kan man bevisa att jag har betalt min del? Om det på fakturor och liknande står hans namn?

Vi har också två bilar som står på honom där han betalt majoriteten av inköpspris.

Vad har jag rätt till angående fastigheten? Vi har inte mycket lån utan ganska mycket är värdeökning samt att gemensamt har betalat av lånen. Hur ska jag gå till väga?

Jag vill använda mig av er gratisrådgivning till att börja med.

Mvh Carin


Hej Carin

Först och främst skall ni följa ert samboavtal så långt det är möjligt.

Det som blir över är er gemensamma egendom enligt lagen, och om man man inte kan bevisa något annat.

När det gäller fakturorna som står i hans namn och som du har betalt. Så kan du ta fram dina kontoutdrag och bevisa att du har betalt dem via ditt konto med din lön. För datum, belopp samt OCR nummer framgår ofta av ett kontoutdrag.

Rörande bilarna så finns dem upptagna i samboavtalet, så skall dem delas efter detta avtalet. I annat fall kan det bli diskussion om dessa är att anses vara hans enskilda egendom, och eftersom som han har betalat för dem och plus att han står som ägare av båda bilarna. Sen kan man titta på och utgå ifrån vem som har har betalat för bilarnas olika omkostnader genom att gå igenom era kontoutdrag osv. Men som du beskriver det så låter det som att bilarna är att anses som hans enskilda egendom.

Angående fastigheten så är ni delägare med vars 50 % i denna, och detta helt enligt ert samboavtalet. Därför om ni skall sälja fastigheten så blir beräkningen. Försäljnings priset minus lån och andra omkostnader för försäljningen som t.ex. mäklararvode osv. Det som finns kvar efter att ni dragit av detta från försäljningspriset skall ni 50 / 50 på mellan er.
  
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar