2016-03-08

Är det brottsligt att sprida osanna och falska rykten och påstående om en tidigare anställd som chef och arbetsgivare, och kan man bli skadeståndsskyldig då?

Hej

Hittade eran mejl på eran blogspot och har en fråga.

Min förre detta chef sprider nu falska rykten om mig och undrar om detta räknas som ärekränkning/företal.

1. En av deras leverantörer ringer mig och berättar att chefen försöker returnera lite
varor till de som de har fått fel. De skyller allt på mig för att det var fel varor de fick(dock var det inte så) sen så sa de att ja det var därför vi var tvungna att sparka honom för att han gjorde så mycket fel (Jag sa upp mig själv efter att blivit dåligt behandlad i flera år) så nu säger de att de sagt upp mig och att jag gjort dåligt ifrån mig när jag jobbat bra hela tiden.

2. En kund ringer mig och berättar att chefen säger till deras kunder att jag har varit hotfull mot personalen, det var därför de sa upp sig och stack för att de vågade inte vara kvar för att jag hade hotat dom. (De är goda vänner till mig och de sa upp sig själva för att de inte klarade av att arbeta under denna chefen längre. Jag var t o m med kollegan när han sa upp sig sen körde jag honom hem, tror inte han hade satt sig i min bil om han var rädd för mig).

Hoppas ni har tid att svara så jag vet hur jag ska ta detta vidare.

Med vänlig hälsning,
Andreas


Hej Andreas

Med anledning av hur du beskriver det här ovan och om hur din tidigare chef nu beter sig. Så får man klassa det som en brottslig gärning som innebär att det är förtal och ärekränkning.

Dessvärre tillhör detta dem minst prioriterade brotten, och därför utreds dem sällan och läggs ned på löpande band så fort man anmält dem till polisen idag.

Vad du kan göra är:

Att du först anmäler detta till polisen, och när dem har lagt ned brottsutredningen. Så kan du själv välja att väcka en enskilt åtal som det heter mot din tidigare chef. Tänk på att om du skall väcka enskilt åtal. Så måste du ha väldigt bra bevisning i ärendet så det står utom rimligt tvivel att det är han som har begått dessa gärningar.

Du kan även i samband de enskilda åtalet eller i separat ärende välja att väcka ett civilrättsligt mål där du kräver skadestånd av din tidigare chef, och på grund av att han nu sprider osanna och falska rykten om dig. I denna delen är inte beviskraven lika höga utan det räcker med att du kan göra det sannolikt att det är som du påstår och att det är han som står för dessa osanna och falska ryktesspridningen om dig.

Vårt råd till dig är att samla på dig så mycket bevis du kan först, och sen göra en polisanmälan. Å leder den ingen vart. Så kontakta en jurist eller advokat som kan hjälpa dig med att göra en analys av ditt ärende och eventuellt hjälpa dig som ombud med att driva ditt ärende i domstolen för dig.   

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar