2016-03-09

Kan jag skilja mig nu och göra en ny ansöka om uppehållstillstånd som student när jag har påbörjat mina nya studier här i Sverige?

Hej.

Jag är har begränsad uppehållstillstånd på grund av jag bodde med min sambo i Sverige. Men vårt förhållande tagit slut på grund av han försökte våldta mig. Jag kunde inte språk på den tiden och jag hade inga vänner och ingen som jag kunde pratar med, samt vad rädd och ensam och har inte sagt till någon.

Efter detta träffad jag en annan kille som jag har gift med just nu. Han är svensk medborgare och medborgare i en annat land. Vi har skickat in en ny ansökan och har väntat nästan 1 år tills idag.
Men i detta förhållande började jag få problem igen. Men vi är förfarande gifta. Men jag tror inte att vi ska försätta att bo tillsammans i framtiden, och tror jag vi ska skilja oss.

På den tre år som jag bor här i Sverige. Har jag anpassade mig till det svensk samhället. Jag har lärt mig svenska språket, och hade en praktik samt jobbade kort tid. Just nu pluggar jag i skolan och på olika kurser, samt söker jobb varje dag, och har ett film projekt på gång och en massor andra aktiviteter på folkhögskolan. Plus att alla mina vänner och alla mina andra planer samt hela mitt liv är här nu!

Jag tror inte att han kommer att hjälpa mig, och det även vi tidigare hade en riktiga relation, och vi var kär i varandra då samt bodde tillsammans under hela dessa åren. Han har bara åkte till sitt land nu, och han svara inte på mina medlande, och försöker nu bara skrämma mig att jag ska åka hem.

Jag vet inte hur jag kan bevisa till Migrationsverket att jag anpassade mig i Sverige, och att hela mitt liv här nu. Jag är aktiv, har potential, har utbildning från mitt hemland samt vilja att arbeta och plugga. Plus att jag har ansökt om att komma in på en dansutbildning också, och som börjas snart, och jag är jätte rädd för att de ska skicka mig tillbaka till mitt hemland igen. Jag kommer då att tappa språket och hela mitt liv här då.

Jag fundera på skicka en ny ansökan, och försöker därför nu bevisa att jag anpassade mig i Sverige. Men jag vet inte vad som är bättre att göra just nu. Jag kan inte avbryta mina projekt och utbildning här nu.

Кристина


Hej Кристина

Om du skiljer dig från din nuvarande man. Kan du skicka in en ny ansökan om uppehållstillstånd som student, och nu för att du skall kunna fullfölja dina påbörjade studier.

Tillsammans med denna nya ansökan om uppehållstillstånd och nu som student. Kan du bifoga alla dem pappers dokument som du har ifrån dina tidigare praktiker och arbeten samt studier, och detta som bevis på att du är en etablerad person, och har anpassat dig i och till det svenska samhället.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar