2016-03-10

Jag håller på ta taxikörkort och taxilegitimation och jag råkade köra mot rött ljus och fick mitt körkort indraget samt böter, och hur kommer detta att nu på verka mina möjligheter att ta och få köra taxi framöver?

Hej

Jag tänkte fråga en fråga angående körkort.

Igår jag väntade vid trafikljus och sen trodde jag att det hade blivit grönt ljus. Jag körde först lite och sen märkte jag att trafiken emot mig kör. Då stoppade jag och väntade. Men polisen har sett mig och stoppade mig. Jag fick böter på 3000 kr plus de har dragit mitt körkort nu, och fick ett papper att jag bara får köra två dagar till.

Nu vet jag inte hur ska går till. Och mitt körkort är mindre än två år om ca 6 dagar. Plus att jag håller på och göra taxi legitimation och har godkänt på två prov av fyra.

Kommer jag behöver göra om körkortet?

Och hur påverkar taxi proverna?

Tack för hjälpen

MVH

Mohammad


Hej Mohammad

Det är transportstyrelsen som beslutar om du måste ta om ditt körkort eller inte. Men eftersom du nu har haft ditt körkortet mindre än 2 år, och kört mot rött ljus, och har fått en ditt körkort indraget. Så kommer du med största sannolikhet att få ta om ditt körkort. Detta eftersom det räknas som vårdslöshet i trafik att köra mot rött ljus.

Samt att har du inte ett vanligt körkort så kan du därmed inte ta taxikörkort.

Men samtidigt som du måste ta om ditt körkort nu, kan du ju passa på att ta även ett taxikörkort.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar