2016-02-27

Vi är separerade och har gemensam vårdnad om vårt barn, och kan barnet byta skola utan att båda föräldrarna godkänner och samtycker till det?

Hej.

Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende angående vår dotter, och jag har separerat från min tidigare partner och flyttat till en annan kommun. Dottern är skriven hos mig.

Nu vill dottern byta skola till denna kommun där hon är folkbokförd, och här går även hennes storasyster i skolan. Dom kommer då att gå på samma skola.

Hon har tidigare pendlat mellan kommunerna. Men detta upplever både jag och dottern som ett problem. Då jag ej har körkort och vi måste åka kollektivt.

Jag jobbar i kommunen vi bor i, och jag hinner ej dom två milen fram och tillbaka för att hämta och lämna min dotter i tid.

Detta är en önskan från vår gemensamma dotter på 8 år, och jag vill i alla lägen att hon ska må bra.

Min tidigare partner skrev på adressändring utan konstigheter när vår dotter flyttade hit.

Hennes andra förälder har bil och körkort, och därmed möjlighet att köra henne varannan vecka när hon är där och skall till skolan här.

Kan jag byta skola utan den andra förälderns medgivande eftersom våran dottern är folk bokförd här?

Eller måste man gå via advokater som tar detta beslut?

Mvh
Niklas


Hej Niklas

Med anledning av ni har gemsam vårdnad om er dotter, så måste ni båda vara överens om var er dotter skall gå i skolan.

Det bästa är om ni två tillsammans kan komma överens frivilligt om vad som är det bästa för er dotter, och detta måste ju vara att ni båda två gemensamt uppfyller er dotters önskningar om var hon nu vill gå i skolan framöver.

Kan ni inte komma överens frivilligt om detta, och vad som är bäst för er dotter. Så får ni vända er till tingsrätten och begära ett domstols avgörande om saken där, och då avgör domstolen om var er dotter skall gå i skolan.

Vill ni ha ett ombud i domstolen som företräder er, så får ni vända er till och ta kontakta med en jurist eller advokat som företräder er i domstolen.

Om ni går till domstol med denna saken. Så kommer domstolen att ta ställning till för vad som är det bästa för er dotter, och domstolen kommer även då att lyssna och ta hänsyn till vad som är er dotters önskningar om att få gå i skolan framöver.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar