2016-01-26

Varför får och har jag inte rätt till föräldrapenning av försäkringskassan när jag har både arbete och uppehållstillstånd i Sverige?

Hej

Min man ansöker permanent arbetstillstånd sedan 18 månader och han väntar på ett beslut. Jag vet inte hur länge man behöver vänta.

Jag jobbar heltid nästan 3 år tillbaka, och jag är mamma ledig nu eftersom min son är 4 månader gammal.

Men jag fick ett brev av försäkringskassan nu och dem sa att jag inte har uppehållstillstånd. Därför får jag ingen föräldrapenning.

Men frågan är vad ska jag göra nu? Jag kan inte börja jobba när min son är så liten.

Tack så mycket
Sumi


Hej Sumi

Din man får ingen föräldrapenning eftersom han inte har ett beslut om att han har fått ett permanent arbetstillstånd i Sverige ännu. Det kan ta upp till flera månader på grund av den extrema antalet asylsökande som har kommit dem senaste månaderna till Sverige, och som har gjort att Migrationsverket är helt överbelastat med arbete just nu på grund av detta.

Varför du inte får någon föräldrapenning är däremot underligt? Eftersom du skriver att du har ett arbete 3 år tillbaka i Sverige.

Vad du får göra är att du kontaktar Migrationsverket och begär att få en kopia och utskrift på att du har ett giltigt arbetstillstånd i Sverige.

När du har fått detta intyget av Migrationsverket om att du har ett giltigt arbetstillstånd i Sverige. Så får du skicka det till Försäkringskassan och då till den handläggaren som har hand om ditt ärende rörande din föräldrapenning.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar