2015-09-01

I vilket land skall man ansöka om att försätta någon i personlig konkurs, eller begär att ett företag skall försättas i konkurs?

Hej
  1. Jag har en laga kraft vunnen dom i Sverige.
  2. Jag ska begära min före detta sambo i personlig konkurs.
  3. Han var folkbokförd den 1 november 2013 i Sverige och 1 november 2014 i Norge.
Min fråga:

I vilket land ska jag ansöka om konkurs?

Enligt huvudregel i Norge där han var folkbokförd den 1 november 2014, eller enligt undantag i Sverige där skulden uppkom och fortfarande finns?

Tacksam för hjälp.

Mvh Eva


Hej Eva

Normalt sätt ansöker man om att försätta någon i konkurs i det aktuella landet där företaget har sitt huvudsäte och huvudkontor, och man ansöker om personlig konkurs i det landet där personen är folkbokförd vid ansökningstillfället.

Men finns de tillgångar i andra länder, så kan man även undantagsvis ansöka om konkurs i dessa länder, och då begär man kvarstad samt utmätning för sina ekonomiska krav i alla dessa olika länder, och i dem olika tillgångarna och egendomarna som finns i dem aktuella länderna.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar