2015-04-02

Vilken rätt har man till skadestånd för vårdskador och psykiska ohälsa och besvär?

Hej. Jag har en fråga angående klumpfot .

Jag föddes med klumpfot 1988. Fick ha olika skenor, och gips. Opererades vid ett års åldern. Har ett ärr som är på 18-25 cm. Jag har alltid mått väldigt dåligt av detta iallafall så länge jag kan minnas. Den "friska" vaden är mycket mycket bredare än den "sjuka". Har alltid blivit trött och fått ont i det sjuka benet, foten när jag gått längre sträcker, eller om jag gått en rask promenad då kommer smärtan direkt. I den friska har jag alltid haft en sprängande känsla då jag går, springer, cyklar osv. Iallafall. Har och mår dåligt över detta. Går aldrig i shorts, kjol eller klänning inte ens på sommaren.

Detta har hämmat mig mycket i åldern 17-18 år . Hämmar mig fortfarande då jag inte känner att jag kan klä mig som jag vill. Samtidigt som jag blivit äldre och själv har barn så vill jag inte utspela min svaghet för mycket. Men det hämmar mig. Jag badar inte ens med min dotter.

Nu undrar jag om man på något sätt kan få detta återgäldat, med operation och möjligtvis skadestånd. Då det verkligen hämmat mig hela uppväxten och även nu i vuxen ålder.

Tack på förhand. Mvh Nathalie


Hej Nathalie

Det låter som detta är en väldigt jobbig sjukdom som du lider av, och de beklagar vi djupt, och rent juridiskt kan du göra följande.

Angående rätt till skadestånd för ärret på 15-25 cm och dem psykiska besvären. Så är de rent praktiskt helt omöjligt att göra ett operations ingrepp utan att det blir bestående synliga skador utan på huden. Därför kan man inte få skadestånd för detta och eventuella psykiska besvär som man får. Däremot har du rätt att få hjälp av en psykolog dem psykiska besvären som du eventuellt har fått på grund av sjukdomen och operationen.

Samt att normalt sätt så omfattas inte den svenska sjukvårdsförsäkringen av kosmetiska skönhetsbehandlingar och ingrepp. Utan denna typ av ingrepp får man bekosta och betala själv.

Men lider och mår man väldigt dåligt psykiskt på grund av sin missbildning. Så kan man på grund av sina psykiska allvarliga besvär ha rätt till att få hjälp med en kosmetisk skönhets operation av själva missbildningen. Detta då som ett led i en behandling av den psykiska allvarliga besvären som man lider av och har som patient.

Om din verk i benet och foten beror på själva sjukdomen eller om de beror på att orationen är felaktigt utförd. Framgår inte av din text här ovan, och vi är inga medicinska experter. Men beror värken som du har på grund av att du har blivit felbehandlad vid operationen. Så kan du vända dig till patientförsäkringen här och anmäla och ansöka om skadestånd för medicinskfelbehandling.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar