2017-01-25

Hjälper det om man adopterar sina föräldrar för att dem skall ha större chans att få komma hit stanna i Sverige?

Hej.

Jag har en fråga när det gäller vuxen adoption.

Jag bor i Sverige sedan 2003 och är svensk medborgare. Jag har mina föräldrar (68 år gamla) som bor i Azerbajdzjan. Jag önskar att de skulle bo med mig i Sverige. Men vet redan nu att de har inte så stora chanser att få komma hit om vi ska skicka in ansökan om uppehållstillstånd till migrationsverket. De säger att man inte skall vänta så lång till mellan när vi bodde tillsammans (2003) och nu. Därför ansöker vi inte för att vi vet att vi kommer att få avslag.

Jag undrar om jag kan adoptera mina föräldrar? Jag har bra inkomst, jobb, familj, barn, hus. Tror ni att det är möjligt? Blir det svårt? Kan de bo här efter adoptionen?

Kan ni hjälpa mig?

Irina


Hej Irina

Ditt grund problem är hur du skall få ta hit dina föräldrar, och att adoptera dem lär ju inte lösa det problemet.

För om du skulle kunna adoptera dina föräldrar, så skulle dem ändå att vara myndiga på grund av sin ålder. Det innebär att ni har inte starkare familjeband före eller efter en adoption, och än vad ni redan har idag.

På grund av att en adoption inte avhjälper ditt problem, så har vi inte kollat upp om det är möjligt för dig som deras barn, att adoptera dina föräldrar.

Så det ända ni kan göra är att lämna in en ansökan om anhörig invandring, samt bifoga eventuella bevisa på att du och dina föräldrar har träffats och ni har haft väldigt tätkontakt sedan 2003 och framåt.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar