2016-07-07

Vad kan jag göra och hur går jag tillväga om någon vägrar att återlämna min egendom och mina saker till mig som jag äger?

Hej

Jag har varit utomlands och en vän har tagit hand om mina hundar.

Vi kom överens om en sak, och nu har hon ändrat sig och vill ha mer pengar. Detta eftersom andra som tar hand om hundar får mer.

Jag har Facebook konversation över det hela. Plus jag har i två veckor begärt att få mina hundar, och från i går fredags håller hon mina hundar som gisslan samt kräver att få köpa den ena av dem.

Jag vägrar ge henne något annat än det vi kommit överens om.

Vem har rätt och vart vänder jag mig?

Mvh Christer


Hej Christer

Eftersom du har sparat Facebook konversationen mellan er. Så kan man säga att ni har en överenskommelse och ett avtal för och under vilka förutsättningar som din bekant skulle passa dina hundar och som detta skulle ske.

Följer inte en part ett avtal så är det anses som kontraktsbrott.

Så i det här fallet om inte din bekant lämnar tillbaka hundarna till dig, och inte är nöjd med den ersättningen som ni har kommit överens om. Så får det anses som att din bekant begår ett avtalsbrott.

Vad du kan göra om din bekant inte lämnar tillbaka dina hundar frivilligt nu. Är att du får vända dig till Kronofogden och begära handräckning, och detta innebär att Kronofogden åker dit och hämtar dina hundarna hos din bekant åt dig.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar