2016-07-11

Kan man före sin död skänka bort allt man äger, så ett av ens barn och de ena syskonet och bröstarvingen inte får något alls?

Hej!

En fråga, min pappa sa att han vill bara vill ge mig alla hans pengar innan han går bort (sjuk i cancer). Han säger att han inte vill ge min syster några pengar alls p.g.a. en lång och infekterad konflikt sedan långt tillbaka.

Om han fortfarande är vid livet och för över sina pengar till mig via nätet kan jag då bli återbetalningsskyldig till min syster efter hans bortgång?

/ Mattias


Hej Mattias

Ja, eftersom om han ger bort alla sin egendom en korttid före sin död så kan man bedöma det som ett förskott på arv enligt lagen.

Plus att eftersom din syster är bröstarvinge och har lagstadgade rätt till minst 25 % av arvet efter er gemensamma far. Så kommer man bedöma överförningen som ett förskott på arv, och då hon har hon rätt till minst 25 % av tillgångarna, alternativt kommer man att döma till att hon skall ha häften av arvet efter er gemensamma far.

Var av skriver din far ett testamente innan han dör. Så kan han testamentera bort 100 % till dig. Men enligt arvslagen till faller då 75 % till dig, och resterande 25 % till faller din syster av arvet efter honom.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar