2016-07-25

Vad gäller och säger lagen om när man köper en begagnad vara på Tradera av en privat försäljare och man inte är nöjd med den varan som säljaren har skickar?

Hej

Jag har en frågan om privat säljare på tradera.

Idag har jag blivit lurade av en private säljare på tradera som jag fick att köpa en begagnat tryckkokare. Säljaren varna annons beskrev ganska kort som nedan.
Jag har en likadan WMF tryckkokare hemma som jag vet hur det fungera och jag har kollat på nät hur säljarens tryckkokare skulle fungera och det exakt som min egen fast olika modell men exakt samma märke WMF .

Då anse att jag den säljares beskriv som FUNKAR UTMÄRKT betyder tryckkokare kunde funkar på induktion spis som original manual beskrev också.. men det var inte så. Den värmer inte upp via induktion spis det verkar nåt fel. min induktion spis skulle visa F om tryckkokare anpassar inte till induktion men det visade inte F. samt inte går att varma upp.

Andra saker på den säljarens tryckkokaren är det ett lock med en lite knapp på lock som original inte har inte en sådan. Jag antar att den tryckkokare kanske inte äkta och det funkar inte på induktion och jag testade men det går att varma upp via vanligt spis Men det är ganska sakta eftersom en vanlig tryckkokare funkar märkte och skulle varma upp ganska fort inom 5 minuter som jag vet från min egen modell De två ser olika ut men både manual var exakt samma liksom.
Så min fråga är hur ska jag tvingas säljaren att betalt tillbaka plus både till och tillbaka frakt kostnader?

Som det verkar så vill inte göra detta. Så jag tänker anmäla honom men har inget aning om det kostar pengar att anmäla och vad ska hända efter?

Tacksam för hjälpen och hoppas att ni kan svara snart .

Beskrivning
Fin tryckkokare från WMF. Tysk kvalité!
Kastrullen rymmer 5 liter. Fint skick, håller tätt och funkar utmärkt. Se bild för att själv avgöra skicket.

Best Regards,
Ching-Min


Hej Ching-Min

När man handlar varor på Tradera av en privat person så är det avtalslagen som gäller. Detta innebär att du har köpt varan begagnad och i befintligt skick av säljaren.

Å så som du beskriver det så fungerar tryckkokaren på en vanlig spis men inte på en induktions spis som du har. Å säljaren har inte angivit i aktionen och annonsen om att tryckkokaren skall fungera på all typer av spisar som finns. Utan att den bara är i ”Fint skick, håller tätt och funkar utmärkt.”

Å så gör den ju på en vanlig spis och därmed har inte säljaren lurat dig eller angivit att den skall fungera på alla typer av spisar, och just den sortens spis som du har.

Därmed har du inte laglig rätt att häva eller få köpet att återgå På grund av att säljaren inte har brustit i sin beskrivning av varan som han säljer.

Så tyvärr har du inte lagen på din sida för att få köpet upphävt och dina pengar tillbaka. Utan du får istället sälja tryckkokaren vidare till någon som vill köpa en just sådan tryckkokare.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar