2016-04-16

När har man rätt och när kan man kräva att man vill häva ett bilköp som man har gjort hos en bilhandlare och registrerad bilfirma?

Hej

Undrar om jag har rätt att häva bilköpet.

För ca 3 veckor sedan köpte jag en begagnad KIA Picanto årsmodell 2005 för 35000 :- hos en bilhandlare. Jag fick en varudeklaration på bilen där det bland annat stod att växellådan var i ok skick.

Dagen efter bilköpet började en varningslampa lysa på kontrollpanelen. Jag kontaktade genast bilhandlaren som hänvisade mig till en bilverkstad. Bilverkstaden åtgärdade felet genom att rengöra en kontakt till växellådan. Varningslampan lös inte längre och allt verkade ok.

Efter ca 20 mils körning, en vecka senare från det jag hämtat ut bilen från verkstaden uppstod samma problem – varningslampan började nu lysa igen. Bilhandlaren kontaktades igen – och denna gång hänvisades jag till KIA – eftersom KIA kan bättre gå in i bilens datasystem och analysera felkoder.

KIA Konstaterar att det finns 2 fel i växellådan och att den måste bytas ut till en kostnad av 34500 kr (och då är det en begagnad som gäller).
Enligt KIA går det inte att renovera den befintliga växellådan till ett lägre pris eftersom bilen har automatväxellåda.

Det är nu det uppstår problem – bilhandlaren vill inte byta växellådan, utan vill att jag skall lämna in bilen hos en 3:dje bilverkstad. Han säger att det kanske går att lösa på ett billigare sätt hos den nya bilverkstan.

Måste jag gå bilhandlaren till mötes eller har jag rätt att häva köpet.

Mvh
Mikael


Hej Mikael

I ditt fall har du rätt att häva köpet.

Detta med anledning av att det står i varudeklarationen att växellådan skall vara hel och utan några fel, och på grund att kostnaden för att reparera felen på växellådan nu är lika mycket som du har betalt för hela bilen.

Plus att du har redan varit på två olika verkstäder och för att få det åtgärdat samt undersökt vad som är felet. Å det gör att du har tillgodosett kravet på att bilhandlaren nu har haft möjlighet att åtgärda dem fel och brister som du nu använder som motivation till att häva köpet.   

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar