2016-03-31

Hur löser och gör man om man inte villa att någon av barn i ett samboförhållande skall ärva den andra sambon före det att båda har dött och gått bort?

Hej,

Jag står i begrepp att ge mitt hus till min sambo (ej registrerad).

Jag har en dotter. I framtiden, tänker jag för det mesta vistas i utlandet.(begränsad skatteskyldig i Sverige)

Min frågor är :

Kan jag i gåvobrevet ha en klausul om livslång nyttjande av fastigheten ,och att ett sådan inte resulterar i att min dotter efter min död kan göra anspråk på en del av fastigheten/ersättning?

Kan man på något sätt avtala att efter en eventuell död av gåvotagaren, återgår fastigheten till gåvogivaren och inte ärvs av gåvotagarens (min sambos) son, boende i utlandet?

Tack för svaret .
Henryk


Hej Henryk

Angående din dotter. Så bara för att du har en rätt att nyttja en gåva som du ger bort så länge som du lever. Gör att hon inte ärver fastigheten, och har även ingen rätt till att ärva nyttjanderätten som du har av huset.

Det blir dock värre med din sambos son. Eftersom din sambo äger fastigheten när hon dör. Å då per automatik ärver bröstarvingar sina föräldrar.

Men vad ni kan göra är att ni skriver ett testamente där du skall ärva allt inklusive huset utifall din sambo dör.

Då ärver bara din sambos son den minimum andelen som lagen föreskriver om att bröstarvingar skall ärva min 25 % av det total värdet som finns i dödsboet, och det även om det finns ett testamente som säger en mindre andel än detta eller noll %.

Men din sambo och hennes son kan redan nu avtala om att sonen redan nu avsäger sig all framtida rättigheter till ett eventuellt arv efter sin mor. Gör han detta så kan sonen inte sen komma och kräva sin arvsandel efter sin mor.  

Men det enklaste att göra det hela på. Är att respektives båda era barn avsäger sig all arvsrätt till förmån för den efterlevande sambon.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar