2015-12-22

Vad krävs det för ett uttalande för att det skall klassas som en straffrättslig kräkning, och man skall kunna bli dömd för ärekränkning?

Hej.

Jag har köpt ett hus och fick nycklarna idag. Huset var ganska så ostädat. Jag påpekade detta och säljarna sa att jag köpte huset som det såg ut på visningen och dem menade att det var mycket renare nu än på visningen. Säljarna poängterade upprepade gånger att det inte stod i kontraktet att det skulle vara rent. Jag ringde fastighetsbyrån på ett väldigt tidigt stadium för att slå fast om det stod något om det i kontraktet och svaret blev ja för att använda onödig tid på diskussioner som inte var relevanta.

Då började diskussionen igen om att vi hade olika syn på vad rent var. Vi ringde då upp fastighetsbyrån igen och dem skickade oss en e-mejl med rekommendationer. Deras svar blev att det var bara rekommendationer. När vi då ringde fastighetsbyrån igen så sa dem att ja det är rekommendationer men om det skall bli rent bör man följa rekommendationerna för att leva upp till vad där står i kontraktet.

Hur som helst, då säljarna jobbar för samma koncern som mig tänkte jag mycket på hur jag formulerade mig så att jag inte gick till personangrepp. Jag höll mig så objektiv så möjligt och det var inte så svårt då det var lätt att poängtera alla bristerna av städningen.

Efter mycket diskussion var dem ok att dra av 1000 kr. i saker som vi skulle köpa av dem också valde fastighetsbyrån att betala (ca 3.200 kr) för att vi skulle få ett bolag till att göra en flyttstädning. Det var jag som fick till den här lösningen då säljarna inte accepterade att dela på kostnaden av flyttstädningen med Fastighetsbyrån (ett erbjudande som fastighetsbyrån hade föreslagit säljarna).

Några timmar senare fick jag ett telefonsamtal från säljarna om att dem inte var ok med hur det hela hade gått till. Jag antog att dem pratade om kostnaden för städningen men dem sa att det var dem ok med, det var snarare hur dem hade blivit behandlade och att jag borde ge frun en ursäkt. Jag blev väldigt förvånad men svarade att om dem upplevde att jag hade gjort något personangrepp så ber jag om ursäkt och att jag bara pekat ut saker som inte var ok enligt rekommendationen (det säljande paret var från Kina så all kommunikation var på Engelska). Därefter sa dem att dem hade pratat med en vän som var advokat och att jag ville höra ifrån deras vän. Då frågade jag om det gällde städningen för så måste jag ta bilder som bevis men nej det var för hur "jag behandlade människor". Igen jag blev otroligt förvånad.

Där var två målare närvarande under hela tiden och hörde nog en del/delar av diskussionerna.

Mina frågor:

Är där något i denna historian som gör att dem skulle kunna ta mig till rättegång för hur jag behandlar människor som dem formulerade det och som dem hotade med att göra?

Om dem inte väljer att inte göra något så sitter jag fortfarande och känner mig kränkt av deras tomma hot om att dem skulle ta mig till rättegång. Är det ok att komma med sådana (för mig ändå ganska allvarliga anklagelser)?

För mig är historian otroligt absurd, och jag är så klart ganska nedstämd över denna utvecklingen av husköpet som skulle bli ett nytt fantastiskt kapitel i våras liv.

Hoppas ni kan ge lite guidning.

MVH Stefan


Hej Stefan

Det är alltid tråkigt när sådant här uppstår i hettans diskussioner.

Men det verkar som det råder en kulturkrock mellan Kina och Sverige här, och om vad som anses vara renstädat i det här fallet eller inte.

Kränkningen består nog mest i en fråga om upprördhet som grundar sig mycket i en språk förväxling mellan parterna om vad som anses vara rent eller inte när man flyttstädar.

Båda parter kan gå till domstol stämma varandra för kränkning. Men frågan är om någon part kommer att ens vinna tvisten. Å frågan är också om det är och skulle vara ekonomiskt försvarbart för en part att lägga ut ungefär 20-30 000 kr på att reda ut detta i domstol.

Plus kravet för att man skall bli dömd för ärekränkning. Är att någon måste har uttalat något nedsättande avseende någons persons etniska tillhörighet eller sexuella läggning.

Att man säger att man tänker stämma någon i tingsrätten. Anses inte som ett hot i en juridisk mening, och därmed kan man inte bli åtalad och dömd för olaga hot. För att det skall anses om olaga hot skall det finnas inslag i hotet om att man får ett straff om man gör något. Å för att man upplyser någon om att man kanske skall blir instämd till tingsrätten utgör och anses inte som ett hot och ett straff.

Rådet vi har är att du nu dokumenterar hur det såg ut före och efter att städ firman varit där. Utifall att det skulle uppstå några frågor om detta mellan er parter vid ett senare tillfälle. 

Vidare kan du ta och anteckna målarvittnenas namn, så du har dem om det skulle mot förmodan uppstå någon tvist rörande vad som sagts mellan er.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar