2015-12-15

Kan jag köpa ett hus eller fastighet om jag skulder hos kronofogden, och kan dem utmäta huset och fastigheten för mina skulder hos Kronofogden?

Hej!

Jag undrar om man kan köpa ett hus om man har skulder. Huset kostar 50.000 kr. Men mina skulder är 10 gånger denna summan. Kan jag bli av med huset i framtiden i fall den räknas som tillgångar?

Tack på förhand för hjälpen.

Mvh Ina


Hej Ina

Svaret på din fråga är både Nej och Ja.

Grundregeln är att Kronofogden har inte rätt att mäta ut din fasta bostad för dina skulder.

Men om Kronofogden gör en tillgångsutredning av dig, och där kommer dem fram till att du har en fastighet och som äger och som är betald, och att Kronofogden gör den bedömningen av att denna fastighet inte är din fasta bostadsfastighet.

Så kan Kronofogden därmed ta denna fastigheten i beslag och sälja den på exekutiv auktion, och detta för att då få in pengar till och för att betala av på dina skulder, och som då finns registrerade hos Kronofogden.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar