2015-12-30

Hur lång uppsägningstid har man vid en provanställning och kan man som arbetstagare avsluta sin anställning med omedelbar verkan?

Hej!

Jag har nyligen börjat säsongsjobba. Men jag trivs inte och har därför sagt upp mig med omedelbar verkan under min provanställning som pågår fram till 28 januari.

När jag väl sagt upp mig meddelade chefen att lönen dras in för de senaste två veckorna som man har jobbat, vilket innebär att jag stått och slitit för ingenting.

Anläggningen går efter hotell och restaurang kollektivavtalet och jag kan inte minnas att jag under några omständigheter blivit informerad om att man inte skulle få den fullständiga lön som man har jobbat ihop.

Får man göra så? Är det okej att dra in den lön som man åstadkommit två veckor tillbaka.

Har aldrig hört talas om det tidigare och jag tycker det verkar helt orimligt.

Med vänlig hälsning,
Lovisa


Hej Lovisa

Angående uppsägningstid: Det stämmer att du under provanställningen har rätt att sluta på dagen, även om det inte uppskattas av arbetsgivaren.

Din inarbetade arbetstid samt semester har du rätt att få ut i pengar på samma sätt som din inarbetade övertid. Det hela skall utbetalas tillsammans med din sista slutlön, senast månaden efter att du slutat. Eventuellt räknar man av karensdagar etc.

Företaget har inte rätt att hålla inne lön, semesterdagar eller övertidsersättningar för att du säger upp dig med omedelbar verkan under en provanställning enligt lagen.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar