2015-11-06

Vad kan och gör jag om jag inte får mitt arbetstillstånd förlängt på grund av för låg lön och arbetsinkomst?

Hej

Tack så mycket för din gratis hjälp.

Jag har arbetstillstånd på grund av min jobb som personlig assistent. Min vanligt lön är 15000 varje månad på grund av timmar som jag jobbar. jag har jobbat utan problem för 22 månader och även en månad fick 20000 SEK som lön. men det problemet uppstår när den sjuk person som jag jobbar för honom gick till sjukhus för två veckor så jag förlorade min tider och min lön blir då 10000 SEK för Oktober månaden. Eftersom när sjuk person är i sjukhus jobbar vi inte längre.

Jag vet att man måste tjäna minst 13000 SEK varje månad men finns det något undantag? till exempel det som hände för mig? min årsinkomst är nästan 180000 SEK som är mer än 156000 SEK (12*130000).

Nu ska jag ansöka för att förlänga min arbetstillstånd. Tror du att det ska bli problem? om ja, Vad är den bästa som kan jag göra på så sättet?

Mvh
Maryam


Hej Maryam

Vi rekommenderar dig att du söker förlängning av ditt arbetstillstånd vanligt ordning, och som är det normalt brukliga att göra, och detta utan några extra tillägg.

Får du därefter inte ditt arbetstillstånd förlängt och beviljat. Så är detta ett myndighetsbeslut som du kan klaga på och få omprövat i högre instans.

Då kan du skriva in och begära en omprövning av myndighetsbeslutet, och då kan du förklara samt motivera till varför du inte har uppfyllt minimum lönekravet varje månad, samt att du kan ange att du har en total årsinkomst som klart överstiger minimum lönekravet för att få ditt arbetstillstånd förlängt också vidare.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar