2015-11-20

Hur begär man och får man skadeståndsersättning för intrång och uppkomna skador av Trafikverket?

Hej

Trafikverket har med underleverantörer i ca fem månader färdigställt en allé. Allén gränsa till min tomt och fastighet.

Hursomhelst har arbetarna parkerat sina bilar på min tomt. En aning förundrad har jag varit då ingen av dessa arbetare inklusive chefer har frågat om det varit ok. Jag brydde mig inte nämnvärt då.

Vägen upp till mig vilket delvis är ett servitut grusades. Vilket jag tyckte var underbart då jag har underhållit den vägen.

Nu har november kommit med regn och rusk. Bilar samt en grävmaskin har varit parkerade på min tomt.

Jag pratade med en av de som arbetade med allén om att det var ok att nyttja min tomt till parkering av bilar, grävskopor och att lägga upp alla nya träd som skulle planteras i den nya allén. Tillade dock att alla hjulspår osv. skulle utplånas. Mannen svarade att: - självklart vi tar hit ett lass jord och planar ut gräsmattan så att det blir fint igen. Tilläggas kan att mannen i fråga sa att hans chef sa att det var ok att köra upp på min tomt....

Det verkar som i dagsläget att arbetarna är klara med allé projektet och har lämnat stället och min tomt.

Jag är mäkta irriterad över att de inte frågat om lov, samt att jag nu har många hjulspår på gräsmattan efter deras bilar och traktorer. Dessutom har servituts vägen som jag underhåller fått många djupa leriga spår efter traktorn.

Hur går jag vidare?
Ulla


Hej Ulla

Till att börja med kan du skriva ett brev med dina krav på ersättning samt vad du eventuellt önskar få åtgärdat av dem aktuella hjulspåren också vidare. Detta brevet skickar du till Trafikverket, och när dem har tagit ställning till dina krav. Så får du se om dem tillmötes går dina krav eller inte.

Tillmötes går inte Trafikverket dina krav, så får du gå vidare och begära en överprövning i en högre instans för att få igenom dina krav som du har gentemot Trafikverket.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar