2015-11-16

Har tandvården och min tandläkare rätt att ta betalt och debitera mig för uteblivna tandvårdsbesök?

Hej!

Det är så att jag fått hem en faktura från tandvården där jag debiteras från uteblivet besök.

Jag har inte bokat någon tid hos tandvården utan dem har liksom bara beställt en tid åt mig och skickat det via posten. Jag har inte heller fått någon påminnelse för tiden genom vare sig telefon eller sms.

Det är inte första gången detta händer mig och tidigare har man sett över detta misstag och betalat fakturan åt mig.

Men när jag pratade med dem på tandvården nu så säger dem att det har inträtt ett nytt regelverk som gör att dem inte kan göra detta som förut. Varför har jag inte kunnat ta del utav detta nya regelverk undrar jag då? Jag blir även ombedd att kontakta det faktureringsbolag som skickat fakturan. Vad har dem att göra med detta frågar jag förvånat? Jag kontaktar faktureringsbolaget och även dem ställer sig samma fråga. Det känns bara som att dem skickar vidare bollen till någon annan.

Min fråga till er är nu, vad är min rätt i detta? Kan man juridiskt sätt skicka ut brev och sen kräva betalt för uteblivet besök när man inte ens bokat någon tid?

Jag förstår att ni har fullt upp och kanske inte orkar svara för att det gäller endast 200 kr vilket inte är mycket.

Men jag känner mig bara orättvist behandlad och kränkt på något sätt.. Men det spelar ingen roll, är det de som gäller får man ju svälja det. Vill bara veta om det är legitimt.

Med Vänlig Hälsning, Amir.


Hej Amir

Grundregeln är att företag inte kan ta betalt för varor som dem skickat ut, eller tjänster som dem erbjuder utan att kunden har godkänt beställningen av dem.

Så har du inte beställt någon årlig tandvårdsundersökning. Så har dem ingen juridiskt rätt att kräva någon ersättning för ett besök som du inte har beställt, och som dem nu anser att du uteblivit ifrån. Är det på detta visset så är det bara att skriva på fakturan att du ”bestrider denna faktura i sin helhet” och så skicka du tillbaka fakturan till dem som sänt ut den till dig.

Men dem flesta tandvårdsföretag tecknar ett avtal med sina kunder. Om att dem ska kalla kunden automatiskt till en årlig tandvårdskontroll. Har du tecknat ett sådant avtal och abonnemang mellan er, så har dem härmed rätt enligt lagen att ta betalt för dem uteblivna besöken. Och detta efter som dem då har en beställning av dig på att dem ska kalla dig automatiskt till denna årliga tandvårdsundersökning.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar