2015-05-22

Vad är rimlig och skälig hyra för en lokal i en källare, och som man använder som källarförråd?

Hej!

Jag bor i en bostadsrättsförening som är uppdelad i 6 st lägenheter, till alla lägenheter ingår ett förråd förutom till min. Under min lägenhet så finns en källare på ca 20 kvm. När jag köpte min lägenhet köpte jag även till detta källarutrymme.

Jag har under alla år nyttjat den som ett förråd, alltså inte som nån form av bostad. Källaren ligger under markplan med små fönster så jag antar den räknas som biarea. Jag har heller inte nyttjat verken el eller värme i det utrymmet.

Föreningen har krävt mig på 500 kr/månad för detta källarutrymme.

Är detta lämpligt att betala en sådan hög summa för en källarutrymme som nyttjas som förråd? De andra lägenheterna betalar inget extra för sina förråd (dock är de mycket mindre)

Tacksam för svar


Hej

Men kan se de som att du har två separerat hyreskontrakt.

Ett hyreskontakt avser din lägenhet och är ett bostadsarrende, och till denna ingår de inget förråd när du köpte den.

Sen har du ett annat fristående hyreskontrakt angående källarlokalen som du köpet, och som du nu hyr.

När de gäller källarlokalen så anses de vara en arrendelokal som du hyr. Då är det marknadsfri hyressättning som gäller. Detta innebär att fastighetsägaren har fri rätt att sätt vilken marknadsmässig hyra dem vill.

Men utifrån dem olika hyresavtal som vi har sett angående hyra av lokaler, så gör vi den bedömningen att det är en skälig marknadshyra som du nu betalar för att ha lokalen. Detta med tanke på både storleken av lokalen, och att det även ingår en obegränsad nyttjade rätt av både el och varme till detta pris.

Men man kan alltid vända sig till hyresnämnden här och få sin hyra prövad. Om man tycker den är för hög och inte är marknadsmässig.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar