2016-04-05

När man separerar efter ha varit sambo skall man då begära bodelning och kan man begära tvångsförsäljning av dem gemensamma bostaden om en partner inte vill köpa ut den andra ifrån den gemensamma egendomen?

Hej,

Efter ett förhållande på 12,5 år och två barn (varannan vecka idag) så har jag flyttat ut till ny lägenhet den 1 juni 2015 men står fortfarande som ägare med före detta sambo på bostadsrätt till 40% (hon 60%). Vi har gått på familjerådgivning så sent som i oktober 2015 men jag har inte flyttat tillbaka.

Jag har bett henne att köpa ut mig flertalet gånger under denna tid som gått utan respons, fören nu.

Nu vill hon köpa ut mig till marknadspris som var i juni förra året, och marknaden har ökat 15-20% sedan dess. Jag ska köpa nytt då jag själv bor med rivningskontrakt och då till dagens marknadspris. Jag har inte velat dra igång en process p.g.a. barnen ska hamna i kläm. Jag är fortfarande skriven på den gemensamma adressen, betalar räntan, TV-licens, el och försäkring.

Vad gäller och vad/hur ska jag göra? Ska jag skicka in om bodelning innan det har gått 1 år för att ”ha ryggen fri”?

Vad händer om jag inte begär bodelning och äger 40% av lägenheten och kräver tvångsförsäljning eller kräver marknadspris från före detta sambon?

Tacksam för svar. // B


Hej B

En ansökan om bodelning innebär att man delar upp allt gemensam egendom och bohag som finns emellan er två, och som inte är personlig enskild egendom. Å det kan ju vara bra göra och ha detta klart. Om du nu bedömer det som att ni inte längre kommer att vara eller bli sambo igen.

Är du inskriven som ägare till lägenheten till 40% eller kan bevisa det genom andra dokument och handlingar, så kan du alltid begära en tvångsförsäljning av din andel av den gemensamt ägda egendomen.

Men har du inget bodelningsavtal så påverkar det inte dina möjlighet till att begära en tvångsförsäljning.

Däremot om du först har flyttat ut och inte har något bodelningsavtal. Så kan det påverkar din rätt negativt till det gemensam egendomen, och som är det gemensamma bohaget i det här fallet.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar