2015-05-11

Vilka regler gäller vid ett privat bil inköp av en privatperson på Blocket.se? Och om inte säljarens och köpares uppgifter stämmer överens när bilköpet är gjort.

Hej

Jag har köpt en bil på blocket. Bilen har gått 14000 när jag köpte den, och jag sålde bilen efter två veckor.

Jag fick kontakt av han som köpte bilen av mig efter 10 dagar, och han säger att bilen har gått 22000 mil. Nu vill han lämna tillbaka bilen.

Tyvärr jag har inte pengar, och jag kan bevisa att bilen har gått 14000 mil när jag köpte den.

Vi har inte skrivit någon kontrakt när jag sålde bilen. Däremot när jag annonserat ut bilen på blocket har jag har skrivit att bilen har gått 14000 mil. Plus han testat bilen längre än två timmar, och han hade med en bil mekaniker.

Har jag något ansvar. Är jag skyldig till han som köpte bilen något. Vad kan jag göra i den här situationen. Har jag rätt att inte köpa tillbaka bilen.

MVH
Hamid


Hej Hamid

En säljare har alltid en upplysningsplikt om det som han säljer. Denna har du uppfyllt eftersom du uppgav bilens miltal i annonsen.

Plus att en köpare har alltid undersökningsplikt av den saken som han köper. Å nu när köparen kommer i efterhand och klagar samt påstår att bilen gått nästan dubbelt så mycket. Så kan man bra slutsatsen om att köparen har inte uppfyllt sin undersökningsplikt.

Normalt när man köper en bil av en privatperson på Blocket.se idag. Så är det brukligt att köparen ta ut och beställer en Carfax rapport, och detta för att förvissa sig om att allt stämmer överens om bilen och vem som är ägare o.s.v.

Men frågan kvarstår om vem som har rätt angående miltalet som bilen har gått?

Detta kan man enkelt ta reda på genom att man begära att få samtliga dem besiktningsprotokoll som finns för bilen. På besiktningsprotokollen kan följa miltalet som bilen haft vid varje gång som den har blivit besiktigad. Å därmed kan man enkelt se och ta reda på om det är någon som har skruvat med mätarställningen och miltalet på bilen.

Om mätarställningen är rätt som du påstår, så behöver du inte ta något ansvar.

Men om du har sålt bilen med en felaktig angivelsen av miltalet och mätarställningen. Så rekommenderar vi dig att hitta en lösning mellan dig och köparen som ni kan bli överens om.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar